ایران و سازمان ملل متحد، در برابر ریزگردها

«گری لوییس» نمایندۀ مقیم برنامۀ توسعۀ سازمان ملل متحد، در ارتباط با پدیدۀ ریزگردها گفت که ایران برای حل مشکل ریزگردها، بسیار جدی و مصمم است. او در مراسم «روز جهانی مقابله با پدیدۀ بیابان‌زایی» که روز شنبه در محل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد، گفت دیگر کشورها می‌توانند اقدامات ایران را در زمینۀ حل مشکل ریزگردها ببینند و آن را در کشور خود به اجرا درآورند.

او به برنامۀ جدیدی که به‌زودی برای کنترل ریزگردها اجرایی می‌شود اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که راه حل‌های زیادی در ایران و منطقه، قابلیت عملیاتی شدن را دارد.

نمایندۀ مقیم سازمان ملل در ادامه توضیح داد که در اجرای این پروژه اهدافی چون احیای پوشش گیاهی اراضی تخریب شده، توانمندی جوامع محلی و ایجاد کمیته های توسعه روستایی را دنبال می‌کنیم.

او از پروژۀ «ترسیب کربن» که در حال حاضر در ایران در دست اجرا است نام برد و گفت، این پروژۀ مهمی است که در پنج پایلوت جدید با کمک برنامۀ پیشرفت و توسعۀ ملل متحد و سازمان جنگل ها در حال توسعه است و هم‌اکنون در 20 استان کشور عملیاتی شده است.

او ضمن اشاره به این مسأله که، ایران از جمله کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا در جهان محسوب می‌شود، یادآوری کرد که برنامۀ پیشرفت و توسعۀ سازمان ملل متحد( UNDP ) تنها بخش ناچیزی از منابع مالی مورد نیاز این پروژه را تأمین می کند و بخش عمدۀ آن، از جانب دولت ایران تأمین می شود. به این ترتیب که، 7.6 میلیون دلار از طرف دولت ایران و تنها 380 هزار دلار از طرف برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد UNDP  تأمین می‌شود.

 

UNDP که ادارۀ مرکزی آن در نیویورک است، هیأت اجرایی در داخل انجمن‌های اقتصادی و اجتماعی این ملل است که بزرگترین مرجع برای کمک‌رسانی به توسعۀ این کشورها در جهان محسوب می‌شود.

این سازمان در ۱۶۶ کشور دنیا، دارای شعباتی است که در همکاری با دولتهای آن کشورها قرار دارند و به مسائلی از قبیل ظرفیت ساخت و ساز و ظرفیت توسعۀ محلی آن کشور می‌پردازند.

از اهداف و آرمان‌های بزرگ برنامۀ توسعۀ پایدار سازمان ملل متحد، به عنوان مثال می‌توان به مواردی چون ریشه‌کن کردن فقر در جهان، ایجاد برابری جنسیتی، تأمین رفاه و سلامت مطلوب، تأمین آب سالم و انرژی پاک و قابل دسترس، فراهم کردن مشاغل شرافتمندانه و رشد اقتصادی، کاهش نابرابری‌ها، ایجاد شهرها و جوامع پایدار و تولید و مصرف مسئولانه اشاره کرد. 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا