وقتی رایانه استدلال می کند

چه تعداد پارک تفریحی در اطراف خانه ای که قصد خریدش را دارید وجود دارد؟ و اینکه چه دسری با غذایی که در رستوران می خورید هماهنگی دارد؟ این دست از سؤالات که همه روزه به ذهن افراد خطور می کند به استدلال رابطه ای نیازمند است. محققان به این فرآیند به عنوان بخش مهمی از تفکر برتر نگاه می کنند که درک آن برای هوش مصنوعی دشوار بوده است.

اکنون گروهی از محققان پروژه DeepMind گوگل الگوریتم ساده ای ارایه کرده اند که می تواند این نوع استدلال را انجام دهد و جالب اینکه در آزمایشات مشخص شد قابلیت کنار زدن انسان در آزمون درک تصویر پیچیده را هم دارد.

به طور کلی انسانها در استدلال رابطه ای که نوعی از تفکر مبتنی بر استفاده از منطق برای مرتبط ساختن و مقایسه مکانها و توالی هاست تبحر بالایی دارند. اما به کارگیری آن در هوش مصنوعی که این روزها زیاد درباره آن صحبت می شود چندان مؤثر نبوده است. در واقع دو نوع اصلی از هوش مصنوعی یعنی آماری و سمبولیکی در توسعه چنین قابلیتی کند بوده اند. هوش مصنوعی آماری یا یادگیری ماشینی در تشخیص یک الگو عملکرد خیره کننده ای دارد اما وقتی صحبت از منطق به میان می آید عاجز می شود. همچنین هوش مصنوعی سمبولیکی نیز می تواند بر اساس یک سری قواعد از پیش تعیین شده درباره روابط استدلال کند اما باز هم محدودیتهایی دارد.

آنچه که محققان گوگل در پروژه هوش صنوعی DeepMind انجام داده اند چیزی نیست جر پر کردن این شکاف: یک شبکه نورونی مصنوعی برای استدلال رابطه ای.

تیموتی لی لی کرپ از دانشمندان علوم رایانه در پروژه DeepMind از لندن می گوید: ما در این شبکه نورونی جدید به دنبال کشف ارتباطاتی هستیم که میان اشیا وجود دارد و این می تواند بر توان هوش مصنوعی در ارایه استدلال رابطه ای بیفزاید.

 

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : sciencemag

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا