بدون «انفجار بزرگ» خبری از عالم نبود

بر اساس نظریه نسبیت انیشتین، انحنای زمان- فضا در آغاز عالم یا «بیگ بنگ» بی پایان بوده است. در واقع، برای چنین موضوعی ریاضیات هیچگونه کارایی ندارند و بدین ترتیب این نظریه شکست می خورد. با این حال، این فرض باقی می ماند که احتمالا آغاز عالم طی فرآیندی ساده تر صورت گرفته است و بدین ترتیب بی پایان بودن انفجار بزرگ اجتناب پذیر به نظر می رسد.

چنین مقوله ای از دهه 80 میلادی توسط کیهان شناسان سرشناس یعنی جیمز هارتل و استفن هاوکینگ تحت عنوان «نظریه بدون مرز» و الکساندر ویلنکین با عنوان « نظریه تونل» مطرح شد.

اکنون دانشمندان انستیتو فیزیک گرانشی مکس پلانک در پوستدام و انستیتو Perimeter Institute واقع در کانادا به پیشرفتهایی دست یافته و توانسته اند از روشهای مبتنی بر ریاضیات برای نشان دادن این نکته که چنین ایده هایی عملا کارایی ندارند استفاده بهتری کنند. بدین ترتیب انفجار بزرگ همچنان راز بزرگ خود را حفظ می کند.

یکی از اهداف بنیادین کیهان شناسی دستیابی به درک روشنی از پیدایش عالم است. داده های به دست آمده از مأموریت ماهواه Planck نشان می دهد که عالم 13.8 میلیارد سال پیش به صورت ترکیبی از ذرات داغ و پرچگالی شکل گرفت. از آن زمان عالم همواره در حال انبساط بوده و این اصل نظریه انفجار بزرگ است اما مشکل اینجاست که این نظریه در توصیف مراحل ابتدایی خود ناکام بوده است. منظور از این مراحل، دورانی است که عالم شرایط بسیار پیچیده ای را پشت سر می گذاشته است.

به عنوان یک جایگزین، نظریه های بدون مرز و تونل این فرض را مطرح می کنند که عالم در مراحل ابتدایی خود از هیچی و به وسیله تونل کوانتومی برخاسته و در ادامه به مرحله ای از عظمت رسیده که ما اکنون مشاهده می کنیم.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : phys

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا