با قرص بروکلی، قند خون را کاهش دهید

دیابت نوع 2 معمولا در میانسالی و در بین افراد دچار اضافه وزن از شیوه بالاتری برخوردار است. بدن این سدته از بیماران به انسولین پاسخ نمی دهد. تنظیم غیرطبیعی انسولین باعث افزایش سطح قند خون شده و می تواند خطر حملات قلبی، نابینایی و مشکلات کلیوی را افزایش دهد.

برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب متفورمین (metformin) تجویز می شود که به کاهش قند خون کمک می کند. با این حال، حدود 15 درصد از بیماران بدلیل خطر بروز مشکلات کلیوی نمی توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

سبز هوشمند

در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که ماده سولفورافان (sulforaphane) موجود در جوانه بروکلی از توانایی کاهش سطوح گلوکز در موش های مبتلا به دیابت برخوردار است.

محققان دانشگاه گوتنبرگ در سوئد، اثربخشی مشابه این ماده بر روی انسان را مورد آزمایش قرار دادند. در این مطالعه، به 97 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 طی سه ماه، دوز مشخصی از سولفورافان  یا دارونما (placebo) به صورت روزانه داده شد.

همه بجز 3 نفر، مصرف متفورمین را ادامه دادند. افرادی که از متفورمین استفاده نکرده بودند، قادر به کنترل مناسب وضعیت خود بدون نیاز به دارو بودند. به طور متوسط، افرادی که عصاره بروکلی دریافت کردند، با کاهش 10 درصدی سطح قند خون – نسبت به دریافت کنندگان دارونما – مواجه شدند. بیشترین تأثیر عصاره بروکلی بر روی افراد چاق مبتلا به دیابت نامنظم بود.

اندرس روزنگرن از دانشگاه گوتنبرگ تأکید کرد: «غلظت سولفورافان تجویزی حدود 100 برابر میزانی است که به طور طبیعی در کلم بروکلی وجود دارد و مصرف یک قرص مانند این است که روزی 5 کیلوگرم بروکلی بخورید.»

تحقیقات تکمیلی نشان داد، درحالیکه متفورمین و سولفورافان هر دو قادر به کاهش قند خون هستند، اما این کار را با روش های مختلفی انجام می دهند. متفورمین، سلول ها را به انسولین حساس تر می کند؛ درحالیکه سولفورافان، قند خون را از طریق سرکوب آنزیم های کبدی تنظیم می کند.

با این حال، الیزابت رابرتسون، مدیر خیریه دیابت در انگلیس گفت: «به تحقیقات بیشتری برای بررسی اثربخشی این دارو برای درمان دیابت نوع 2 نیاز است؛ چراکه این دارو بر روی جمعیت بسیار کوچکی آزمایش شده است. بنابراین توصیه می کنیم که بیماران (تا زمان اعلام قطعی نتایج آزمایش ها) همچنان به درمان های تجویز شده از سوی پزشک معالج خود ادامه دهند.»

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا