طراحی خانه های مقاوم در برابر زلزله

 گروه مهندسی دانشگاه استنفورد کالیفرنیا روش جدیدی را برای ساخت خانه های مقاوم در برابر زلزله طراحی کردند که می تواند به راحتی وحتی ارزانتر اجرا شود. مدل کوچک این طرح در دو طبقه توسط گروه مهندسی استنفورد ساخته شده است که آن را طراحی "تک بدنه" گویند.

با این ویژگی که دیوار های خشک گچی پیش ساخته را با چسب و پیچ به قاب های چوبی نصب می کنند و همچنین با یک مش قوی وپیچ های اضافی سازه را پایدارتر و مقاوم تر می کنند و نمای این سازه، از ساده ترین روش یعنی نمای گچی استفاده شده است که در محل اجرا می شود. نکته قابل توجه در فونداسیون این سازه است. این سازه بر روی یک یک فونداسیون معمولی ساخته نشده، بلکه بر روی یک جدا ساز لرزه ای که شامل 12 لغزنده ی فولادی و پلاستیکی است ساخته شده است. این جدا ساز دایره ای، به قطر 11.4 سانتی متر است و اطراف آن از جنس گالوانیزه است.

سازه ساخته شده بر روی میز لرزه ای شدت لرزه های بزرگی ایجادمی کند، تست شده است.  برخلاف تصور سازه تا 3 برابر شدت یک زلزله ی 6.9 ریشتری، تنها به چپ و راست حرکت می کند و سازه بدون هیچ آسیبی باقی می ماند.

این جداساز های لرزه ای اصلا جدید نیستند و در پروژه های بزرگ مانند فرودگاه بین المللی سن فرانسیسکو استفاده شده است ولی مهندسان استنفورد بر این عقیده هستند که این طرح اصلا گران نیست و نصب آن به راحتی انجام میگیرد. هزینه استفاده از این جداساز ها برای ساختمان های معمولی ودر حدود 185 متر مربعی، در حدود 15000 دلار خرج بر می دارد.

اگر چه ساختمان های موجود را می توان با فن آوری های مقاوم سازی در برابر زلزله مقاوم سازی کرد. در صورتی که این محققان می گویند ساخت خانه  جدید بسیار ساده تر و همچنین سریعتر است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا