قدیمی ترین سکونتگاه انسان در اروپای مرکزی

تیمی از پژوهشگران باستان شناس به سرپرستی دکتر لادیسلاو نجمان (Ladislav Nejman) از اساتید دانشگاه سیدنی موفق به کشف شواهدی از مصنوعات و ساخته های باستانی در غاری واقع در جمهوری چک شده اند که در آن شواهدی از حضور و تردد انسان های نئاندرتال و انسان های مدرن در فاصله زمانی 50 هزار تا 28 هزار سال پیش دیده می شود.

آزمایش ها و آنالیز های متعددی با هدف تعیین سن و قدمت این آثار با استفاده از روش های جدید رادیوکربن انجام شده و با استفاده از شتاب دهنده طیف سنجی جرمی، پژوهشگران قادر به ارائه یک جدول زمانی دقیق برای افراد ساکن غار  در طول زمان هستند.

حفاری و کاوش انجام شده در غار پودهرادم (Pod Hradem) در مناطق مرکزی موراویان کارست (Moravian Karst) در نزدیکی برنو (Brno) منجر به شناسائی بیش از 20 هزار استخوان متعلق به جانوران پیش از تاریخ از جمله گوزن،  اسب وحشی و کرگدن مو دار شد. در این محوطه همچنین انواع ابزارهای سنگی، سلاح های باستانی،زغال چوب و استخوان های تراشیده شده ای که به نظر می رسد قدیمی ترین نمونه های موجود در اروپای مرکزی باشند، به دست آمد.

دکتر نجمان در این رابطه می گوید: «ما موفق به کشف محلی شده ایم که در فاصله زمانی 48 هزار تا 40 هزار سال پیش در آن تردد صورت گرفته است. این افراد علاوه بر اقامت در غار، در مناطق اطراف ر حال پرسه زدن و تردد بوده و ما در این غار  اشیایی کشف کردیم که از مناطقی در حد فاصل 100 تا 200 کیلومتری غار به ان آورده شده است. اشیا و ابزارهای ساخته شده از مواد اولیه مختلفی تهیه شده اند. برخی از آن ها متعلق به شمال، شمال غربی و برخی متعلق به بخش های شرقی این منطقه هستند.»

آزمایش ها و انالیز های متعددی با هدف تعیین سن و قدمت این آثار با استفاده از روش های جدید رادیوکربن انجام شده و با استفاده از شتاب دهنده طیف سنجی جرمی، پژوهشگران قادر به ارائه یک جدول زمانی دقیق برای افراد ساکن غار  در طول زمان هستند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی همچنین اعلام کرد:«تصور وجود و ترسیم چنین جدول زمانی دقیق و منحصر به فردی برای سایت های باستانی تا 20 و حتی 10 سال پیش ممکن نبود، ما موفق به جمع آوری اطلاعات بسیار زیاد و ارزشمندی درباره شرایط آب و هوائی، گیاهان مناطق اطراف غار، چوب های استفاده شده جهت اتش و الگوی غذائی ساکنان غار شدیم. »

یکی از یافته های بسیار جالب در این غار، دانه برشته شده یک نوع درخت کاج موسوم به کاج سوئیسی است که امروزه به دلیل گرم شدن این مناطق؛ دیگر در اروپای مرکزی وجود ندارد. این دانه در حدود 45 تا 48 هزار سال پیش توسط فردی در داخل غار برشته و مصرف شده است. پژوهشگران در تلاش هستند تا دریابند این دانه توسط انسان های نئاندرتال مصرف شده است یا انسان های مدرن؟

برای پاسخ دادن به این سوال، از روشی جدید موسوم به sediment aDNA یا بررسی دی ان ای باستانی استفاده می شود. با این روش پژوهشگران قادر خواهند بود نسبت به شناسائی انواع حیوانات و انسان هایی که در طول زمان وارد غار شده و در آن سکونت کرده اند؛ اقدام کنند.

بررسی های انجام شده نشان می دهد نئاندرتال ها بیشتر تمایل به اقامت در گوشه ای خاص از غار را داشته و همچنین دارای فعالیت بدنی بسیار زیادی بوده و به طور مکرر در بازه های زمانی به این محل بازمی گشتند. از سوی دیگر، انسان های مدرن تمایل بسیار بیشتری به تردد و سفر داشتند.

این تفاوت در سبک زندگی بین انسان های مدرن و نئاندرتال حاکی از این موضوع است انسان های مدرن به دلیل تلاش برای حرکت بیشتر و سفرهای متنوع با شرایط مختلف آب و هوایی تطبیق پیدا کرده و به دلیل این موضوع تنوع ژنتیکی بیشتری داشته و شاهد کاهش همخونی در بین آن ها هستیم.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی فرگشت انسانی (Journal of Human Evolution) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 

منبع: sci-news.com

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا