اوج‌گیری جنگنده 85 میلیون دلاری سوئدی‌ها در آسمان+تصاویر

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، نمونه اولیه جنگنده چندمنظوره Gripen E، دیروز 15 ژوئن (25 خرداد) نخستین پرواز خود را از شهر لینشوپینگ سوئد تجربه کرد. خلبان آزمایش‌های شرکت Saab Business Area Aeronautics به نام "مارکوس واندت" (Marcus Wandt) کنترل این سامانه را به عهده داشت.

در طول 40 دقیقه پرواز جدیدترین نسخه جنگنده‌های نسل Gripen بر فراز بخش‌های شرقی شهر اوسترگوتلاند در جنوب سوئد، مجموعه‌ای از مانورها با هدف آزمایش سامانه‌های این هواپیما انجام شدند.

شرکت سازنده اعلام کرده سامانه 85 میلیون دلاری Gripen E (یا Gripen E/F) به طور کاملا بازطراحی شده و نرم‌افزار و تجهیزات الکترونیکی جدید به آن امکان تغییر کردن بدون توقف طولانی‌مدت را می‌دهند.

جنگنده جدید که در اصل بر اساس جنگنده Gripen C/D  ساخته شده، مجهز به فناوری "جنگ‌افزار مرکزی شبکه " (NCW) جهت انتقال اطلاعات پیشرفته، صورت‌دادن ارتباطات دوگانه داده، ارتباطات ماهواره‌ای و ارتباطات ویدیویی است.

طول این سامانه هوایی 15.2 متر و طول بال آن‌ 8.6 متر گزارش شده و وزن حداکثری آن هنگام اوج‌گیری 16 هزار و 500 کیلوگرم است.

وجود موتور GE Aviation F414G  به این هواپیما، 20 درصدی نیروی فشار بیشتری در مقایسه با جنگنده قبل از آن می‌دهد.

فناوری Gripen E  قادر است تسلیحات متعددی از جمله METEOR، AMRAAM، IRIS-T ، کلاهک‌هایAIM-9  ،JDAM بمب‌های  و مجموعه‌ای از مسلسل‌ها را حمل کند.

این جنگنده همچنین مجهز به یک رادار AESA ، حسگرهای IRST ، نمایشگرهای روی سر، تجهیزات الکترونیکی پیشرفته، فناوری پردازش داده نسل جدید و کابین خلبان پیشرفته است. علاوه بر این،  کل موتور آن را می‌توان ظرف یک ساعت جایگزین کرد.

نخستین اوج‌گیری این سیستم فناورانه، انتظارات تیم مهندسی شرکت سازنده سوئدی را برآورده کرد و تاریخ تحویل آن به مشتری‌ها سال 2019 اعلام شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا