گسترش آتش سوزی 100 هزار هکتاری در سیبری

روز دوشنبه سخنگوی اداره جنگلداری منطقه فدرال سیبری اعلام کرد ، علی رغم اطفای حریق در 17 هزار هکتار از استپ ها و جنگل های این مناطق  ، بیش از 102 هزار هکتار از جنگل های منطقه فوق  همچنان در حالت آتش سوزی بوده و عملیات اطفای حریق ادامه دارد . این مناطق عمدتا در منطقه ترانس بایکال قرار گرفته اند .

بر اساس تازه ترین گزارش های مخابره شده ، از صبح روز دوشنبه تا کنون بیش از 31 مورد آتش سوزی جدید در جنگل های این منطقه به ثبت رسیده است . این محدوده ها شامل مناطق بوریاتیا Buryatia ، تیوا Tyva و محدوده کاکازیا Khakassia هستند . از سوی دیگر شدت آتش سوزی در مناطق ایرکوتسک Irkutsk و کراسنویارسک Krasnoyarsk بسیار شدید و غیر قابل کنترل اعلام شده است .

بر اساس بررسی های به عمل آمده ، دلیل اصلی این آتش سوزی ، آتش زدن علف های خشک موجود در مزارع این منطقه توسط کشاورزان بوده که این آتش به دلیل شدت وزش باد ، به سرعت به مناطق مجاور سرایت کرده و در بیش از 969 منطقه گسترش یافته است .

لازم به توضیح است که تیمی های متعددی  از آتش نشانان با کمک و همکاری سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی در روسیه ، تلاش می کنند تا این آتش سوزی را مهار کرده و از گسترش بیشتر آن جلوگیری کنند . در این عملیات بیش از 15 هواپیما و 80 هلیکوپتر که از ارتش روسیه به این محل اعزام شده اند ، مشارکت دارند .

این آتش سوزی طی جند هفته گذشته ادامه داشته و موجب تخریب بیش از یک هزار و پانصد خانه و 56 سکونت گاه شده است . بر اساس آمارهای رسمی ، تاکنون 30 نفر در این حریق جان باخته اند .

با توجه به دلیل شروع آتش سوزی ، پارلمان روسیه در هفته گذشته ، طی نشستی ویژه تصویب کرد که هر نوع ایجاد آتش سوزی عمدی در مزارع به منظور از بین بردن علف های خشک ، با جریمه ای سنگین به میزان 5 هزار دلار رو به رو خواهد شد .

کارشناسان ، تاثیرات این آتش سوزی را در نابودی محیط زیست گیاهی و جانوری منطقه ، فاجعه آمیز تلقی کرده و  از سوی دیگر شدت وزش بادهای خشک نیز عملیات اطفا را با دشواری رو به رو می کند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا