کد خبر : 59863 جمعه 26 خرداد 1396 - 11:00:04
پرتاب-تلسکوپ-فضائی-با-هدف-مطالعه-سیاهچاله-ها

گزارش تصویری از تلسکوپ فضائی مجهز به اشعه ایکس

پرتاب تلسکوپ فضائی با هدف مطالعه سیاهچاله ها

سیناپرس: روز گذشته سازمان فضائی چین در ماموریتی موفقیت آمیز توانست نخستین تلسکوپ فضائی با قابلیت تصویربرداری اشعه ایکس را به مدار زمین پرتاب کند. این عملیات توسط یک راکت ماهوراه بر لانگ مارچ انجام شد.

سازمان فضائی چین روز گذشته نسبت به انجام ماموریتی جدید در راستای پیشبرد مطالعات فضائی خود اقدام کرده و در عملیاتی موفقیت آمیز، نخستین تلسکوپ فضائی مجهز به تصویر برداری اشعه ایکس خود را با هدف مطالعه و تحقیق در زمینه سیاه چاله ها به مدار زمین پرتاب کرد. ماموریت این تلسکوپ، بررسی و مطالعه سیاه چاله ها، پالسرها و حرکات آن ها و بررسی انفجارهای امواج گاما اعلام شده است. این تلسکوپ مطالعاتی توسط یک راکت ماهواره بر لانگ مارچ از نوع  Long March-4B و از طریق مرکز فضائی جیوکوان (Jiuquan Satellite Launch Center) واقع در صحرای گوبی چین در شمال غربی این کشور به مدار زمین فرستاده شد. زمان انجام این عملیات نیز ساعت 11 صبح روز گذشته به وقت محلی اعلام شده است.

این تلسکوپ تلفیقی 2 و نیم تنی با نام (HXMT) می تواند اطلاعات دانشمندان را در زمینه مطالعات کیهان شناسی افزایش دهد. در حال حاضر تلسکوپ فوق الذکر در ارتفاع 550 کیلومتری سطح زمین و در مدار قرار داشته و ستاره شناسان امیدوارند با بهره گیری از تصاویر ارسال شده توسط آن؛ اطلاعات بیشتری در زمینه فهم تکامل و شکل گیری سیاه چاله ها، میدان های مغناطیسی قوی و طراحی داخلی پالسرها به دست آورند.

یکی دیگر از کاربردهای این تلسکوپ فضائی با قابلیت تصویربرداری اشعه ایکس، کمک به مسیریابی فضاپیماها و راکت های ماهواره بر است. علاوه بر این، پژوهشگران قصد دارند با تکیه بر این تصاویر به مطالعه انفجار پرتوهای گاما و امواج گرانشی بپردازند.

طراحی و ساخت این تلسکوپ فضائی ماحصل سال ها مطالعه و تلاش چند نسل از دانشمندان ستاره شناس چینی است که توسط سازمان فضائی چین به کار گرفته شده و انتظار می رود موجب جهشی بزرگ در پژوهش های فضائی شود.

در خاتمه لازم به توضیح است که سیاه چاله ها به بخش هایی از فضا و زمان اطلاق می شود که دارای قدرت جاذبه و گرانش بسیار زیادی بوده و این میزان جاذبه به حدی است که حتی موجب انجراف نور شده و همه چیز را به دام می اندازد. دانشمندان اعتقاد دارند، فشرده شدن بیش از حد یک جرم می تواند سبب شکل گیری سیاه چاله ها شود. سیاه چاله ها به دلیل اینکه فاقد نور بوده و هیچ نوری از آن ها خارج نمی شود، قابل مشاهده نبوده و تنها از طریق تاثیرات آن ها بر محیط اطرافشان قابل مطالعه و بررسی هستند.

منبع: xinhuanet

این تلسکوپ مطالعاتی توسط یک راکت ماهواره بر لانگ مارچ از نوع Long March-4B و از طریق مرکز فضائی جیوکوان (Jiuquan Satellite Launch Center) واقع در صحرای گوبی چین در شمال غربی این کشور به مدار زمین فرستاده شد.