سیب زمینی سرخ شده سرطان زا است

گویا قرار است همه چیزهای خوب و خوشمزه در این دنیا به پایان خود برسند، یکی از این موارد سیب زمینی سرخ کرده است که طرفداران بسیاری دارد. به تازگی این غذای خوشمزه و بسیار پرطرفدار و ترد توسط دانشمندان علوم تغذیه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و مطالعات دراز مدتی در رابطه با ارتباط این غذا و احتمال ابتلا به سرطان بر اثر ترکیبات آن در حین سرخ شدن انجام شده است.

سرخ کردن مواد غذائی دارای نشاسته مانند سیب زمینی و نان در دمای بالاتر از 120 درجه، سبب به وجود آمدن ماده ای شیمیائی به نام آکریلامید (Acrylamide) می شود که به شدت سرطان زا است. این ماده شیمیائی برای نخستین بار در سال 2002 میلادی کشف شده و تنها در غذاهای سرخ شده وجود داشته و در مواد غذائی پخته شده دیده نمی شود.

این پژوهش ها طی مدت زمان هشت سال ادامه داشته و نتایج قطعی آن طی هفته جاری در مجله تخصصی تغذیه بالینی ایالات متحده آمریکا (American Journal of Clinical Nutrition ) منتشر شده است. بر اساس این تحقیقات مشخص شد که مصرف سیب زمنی سرخ شده می تواند عوارضی مخرب بر بدن انسان داشته و حتی موجب مرگ شود. در این پژوهش بیش از 4 هزار و 400  مشارکت کننده بین 49 تا 79 سال حضور داشتند که 236 نفر از آن ها در طول این مطالعات فوت کردند.

هدف اصلی پژوهشگران از مطالعه فوق؛ کشف این موضوع بود که آیا مصرف سیب زمینی چه از نوع سرخ شده و چه از نوع پخته آن با مرگ زودرس در ارتباط است یا نه؟ نکته جالب توجه در این رابطه، مرگ افرادی بود که به اصطلاح عاشق سیب زمینی بوده و در وعده های غذائی خود انواع پخته و سرخ کرده این محصول را مصرف می کردند. بر این اساس حداقل میزان مصرف سیب زمینی ، دو تا سه بار در هفته بوده و البته در این مطالعات مشخص شد مصرف سیب زمینی به روش های غیر سرخ شده، خطری به مراتب کمتر دارد. دانشمندان در این رابطه اعلام کردند:«سرخ کردن مواد غذائی دارای نشاسته مانند سیب زمینی و نان در دمای بالاتر از 120 درجه، سبب به وجود آمدن ماده ای شیمیائی به نام آکریلامید (Acrylamide) می شود که به شدت سرطان زا است.»

این ماده شیمیائی برای نخستین بار در سال 2002 میلادی کشف شده و تنها در غذاهای سرخ شده وجود داشته و در مواد غذائی پخته شده دیده نمی شود. در این مطالعات همچنین مشخص شد میزان آکریلامید موجود در غذا با میزان حرارت استفاده شده برای سرخ کردن آن ارتباط داشته و هر چه این میزان حرارت و مدت زمان آن بیشتر باشد، میزان این ماده شیمیائی نیز در غذا افزایش پیدا می کند.

در این میان سوال مهمی که پیش می آید این است که آیا ما باید با این غذای خوشمزه یعنی سیب زمینی سرخ شده؛ خداحافظی کنیم؟ پاسخ دانشمندان به این سوال؛ مثبت است و دست کم پیشنهاد می شود مصرف سیب زمینی سرخ شده ارائه شده در فست فودها و اغذیه فروشی ها را به دلیل استفاده از حرارت زیاد و حجم زیاد روغن؛ متوقف کنید.

در همین رابطه رانجانی رامان از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و بنیان گذار موسسه تحقیقاتی Nutrilife اعلام کرد: «بهتر است از مصرف سیب زمینی سرخ شده در رستوران ها خودداری کنید زیرا این ماده غذائی در رستوران ها فاقد ارزش غذائی بوده و به طور تجاری در رستوران ها از سیب زمینی های نیمه آماده یخ زده استفاده می شود که دارای میزان زیادی از سدیم است. از سوی دیگر در این رستوران ها از روغن هیدروژنه برای مدتی طولانی استفاده شده و معمولا از روغن تازه استفاده نمی شود.»

در پایان باید اعلام کرد که بر اساس پژوهش های انجام شده، سیب زمینی غیر سرخ شده فاقد مواد شیمیائی مضر بوده و مصرف سیب زمینی پخته از نظر متخصصین علوم تغذیه، منعی ندارد. البته تهیه سیب زمینی سرخ شده در خانه و با استفاده از روغن تازه و حرارت کم نیز مشکلی نداشته و می تواند مصرف شود.