دست و پنجه نرم کردن با امتحان و گرمای اهواز

شاید فقط کسانی که دمای بالا و شرجی شهری مثل اهواز را تجربه کرده باشند، معنای این خبر را به درستی بفهمند و درک کنند که این برای دانشجوی خوابگاهی به چه معنا است. اما برای توضیح بهتر خوب است بدانید در اندازه‌گیری دما چند روش وجود دارد.

احساس واقعی دما

یکی دمای مطلق محیط است؛ که توسط دماسنج در سایه و به دور از وزش باد اندازه‌گیری می‌شود.  اما این معمولا آن دمایی نیست که انسان و دیگر موجودات تجربه می‌کنند. وزش باد، تابش مستقیم خورشید و رطوبت هوا روی احساس ما از درجه حرارت تاثیر می‌گذارد. قبل از توضیح این مطلب خوب است بدانید که بدن انسان چطور خودش را خنک می‌کند. بدن ما با تولید انرژی داخل سلول مقداری هم حرارت تولید می‌کند. این حرارت توسط جریان خون به سطح پوست آورده شده و با تعریق و تابش حرارت از بدن دفع می‌شود. در واقع مقداری از آب روزانه بدن ما با تبخیر و تعریق از سطح بدن، به مصرف خنک سازی بدنمان می‌رسد. حالا اگر دمای هوا از دمای بدن ما یعنی 37 درجه بیشتر باشد، تعریق و تبخیر نقش اساسی در خنک کردن بدن ما بازی خواهند کرد. مثلا وزش باد به دلیل بالا بردن سرعت تعریق و ایجاد جریان هوا باعث می‌شود، تا شخص احساس کمتری از دمای واقعی یا مطلق محیط داشته باشد. یعنی اگر در محیطی دمای هوای 40 درجه باشد و بادی با سرعت 20 کیلومتر بر ساعت بوزد، احساس واقعی ما از دما بسیار کم تر از 40 درجه خواهد بود.

اگر هوا آرام باشد و در هوا رطوبت زیادی وجود داشته باشد، فرآیند تعریق و تبخیر بدن برای دفع حرارت سخت‌تر انجام می‌شود. در نتیجه آن‌چه شخص از دمای هوا احساس می‌کند؛ بسیار بالاتر از دمای مطلق محیط است.

درست برعکس اگر هوا آرام باشد و در هوا رطوبت زیادی وجود داشته باشد، فرآیند تعریق و تبخیر بدن برای دفع حرارت سخت‌تر انجام می‌شود. در نتیجه آن‌چه شخص از دمای هوا احساس می‌کند؛ بسیار بالاتر از دمای مطلق محیط است. به این شیوه اندازه گیری دما دمای حباب خیس می‌گویند و با شاخص حرارتی مشخص می‌شود. در جدول زیر می‌توانید ببینید که چطور رطوبت محیط روی احساس واقعی ما از دما تاثیر می‌گذارد. این یعنی در محیط مرطوب ما مثلا ممکن است دمای 40 درجه را 50 درجه احساس کنیم. به همین دلیل بود که تابستان گذشته بندر ماهشهر در ایران برای چند روز گرم‌ترین نقطه زمین از نظر ایندکس حرارتی شد، چون علاوه بر گرما رطوبت هم در این شهر به شدت افزایش یافته بود.

در این جدول تاثیر رطوبت محیط بر احساس دما به خوبی دیده میشود

#دانشجوپزی

این هشتگی است که در اعتراض به وضعیت دانشجویانی که حالا کارشان به اعتراض و تجمع کشیده است، در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. در دمای بالای شهر مرطوب اهواز، این دانشجوها در حال پختن هستند و طبیعی است به این موضوع اعتراض کنند. اما آن‌ها از ابتدا دست به اعتراض و تجمع نزده بودند. گویا در ابتدا دانشجویان در پی اعتراض به وضع موجود سراغ مدیر خوابگاه خانم شریفی می‌روند اما نه تنها پاسخ درستی نمی‌شنوند بلکه او آن‌ها را برای مطالبه‌گری از حقوق‌شان تهدید به کمیته انضباطی می‌کند. 

برای مقابله با این وضعیت مسئولان دانشگاه گویا یک وانت یخ خریده و داخل سیستم سرمایشی ریخته‌اند، اما آیا واقعا این تمام امکانات یکی از معتبرترین مراکز دانشگاهی کشور برای حل مسئله است و در این صورت آیا می‌توان انتظار پیشرفت علمی داشت، با این شیوه اداره دانشگاه در کشور؟

بعد از آن اعتراضات بیشتر می‌شود و در نهایت منجر به حضور حضور دکتر محمدیان مدیر امور خوابگاه‌ها می‌شود، اما گویا ایشان هم با داد و فریاد خطاب به دانشجویان می‌گوید، وضعیت همین است و باید با آن بسازند. در این وضعیت چندین مورد گرمازدگی شدید، همراه با خون ریزی بینی بین دانشجویان گزارش شده است. اما برای مقابله با این وضعیت مسئولان دانشگاه گویا یک وانت یخ خریده و داخل سیستم سرمایشی ریخته‌اند، اما آیا واقعا این تمام امکانات یکی از معتبرترین مراکز دانشگاهی کشور برای حل مسئله است و در این صورت آیا می‌توان انتظار پیشرفت علمی داشت، با این شیوه اداره دانشگاه در کشور؟ البته که یخ هم افاقه نکرده است و گرما کماکان بر روح و جسم دانشجویان می‌ساید.
 در واکنش به این وضعیت رییس دانشگاه شهید چمران اهواز هم گفته است تعمیرات سیستم سرمایشی بعد از پایان امتحانات انجام خواهد شد و کار دیگری از ایشان بر نمی‌آید. البته واضح است در کشوری که به هر بهانه‌ای امتحانات به تعویق می‌افتد، تعویق امتحانات، تعمیر و بهسازی سیستم سرمایشی و سپس برگزاری امتحانات راه‌حل معقول‌تری است، تا نشستن زیر خنکای کولر و در خواست صبر داشتن از دانشجویانی که زندگی خوابگاهی به اندازه کافی به آن‌ها فشار آورده است. در ادامه واکنش‌ها استاندار اهواز دیشب اعلام کرد تمامی امکانات استان را حل مشکل بسیج خواهند کرد. این اظهار نظر این پرسش اساسی را به ذهن می‌آورد، که آیا واقعا برای حل مشکل سیستم سرمایشی یک خوابگاه نیازی به بسیج تمام امکانات استان است؟!!!

ابتکار حیرت انگیز مسئولان دانشگاه برای حل مشکل گرما؛ یخ.

با این حال گویا ایشان اعلام کرده‌اند، مرکزی را در منطقه برومی اهواز با همکاری شرکت نفت آماده کرده‌ایم که دارای ۱۵۰ اتاق و بسیار شیک، مجهز و استاندارد است و به دانشگاه اعلام کردیم تا در صورت نیاز دانشجویان را به این خوابگاه منتقل کنند. گفته است:« طبق صحبت‌هایی که با رییس دانشگاه شهید چمران اهواز انجام گرفته، گفته شد که اعتبار لازم برای خرید چیلر نو و تعمیرات چیلرها فراهم شده است اما مسئولان مربوطه در این زمینه اقدامی انجام نداده‌اند. در این زمینه از رییس دانشگاه خواسته‌ام که اگر واقعا چنین مساله‌ای صحت دارد، به‌طور جدی با کسانی که کوتاهی کرده‌اند، برخورد شود». حال باید منتظر پایان ماجرا بمانیم و ببینیم که ماجرا چگونه و چطور ختم خواهد شد و آیا اعتراضات دانشجویان به گرما به محرومیت از تحصیل یا حق داشتن خوابگاه در ترم بعد منجر خواهد شد؟ یا نه.

علی رنجبران

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا