ثبت شگفتی های آسمان در حرکت

 

در سال‌های اخیر عکاسی از آسمان به یکی از لذت‌های ناب شب‌های رصدی بدل شده است و یکی از کسانی که نقشی کلیدی در این حوزه بازی کرده است بابک امین تفرشی است.

بابک امین تفرشی که سال‌ها در جامعه نجوم آماتوری ایران فعال بود و سردبیری ماهنامه نجوم را بر عهده داشت، چهره‌ای شناخته‌شده در زمینه عکاسی و نوآوری در عکاسی نجومی در جهان به شمار می‌رود. او که بنیان‌گذار پروژه جهانی جهان در شب  TWAN و در حال حاضر همکار ماهنامه اسکای اند تلسکوپ و بنیاد نشنال جئوگرافیک است.

بابک که برنده جایزه عکاسی علمی لنارت نلسون بوده در طول سال‌ها فعالیت خود به گوشه و کنار جهان سفرکرده و از زیبایی‌های آسمان شب در ترکیب با میراث طبیعی و فرهنگی زمین تصویربرداری کرده است. او از قطب شمال تا جنوب، از ارتفاعات هیمالیا تا دشت‌های پرو و از کویر ایران تا جنگل‌های آمازون را زیر پا نهاده است.

برگزاری دوره‌های آموزشی یکی از فعالیت‌های بابک امین تفرشی است. این هفته مجله اسکای اند تلسکوپ وبیناری را به میزبانی بابک برگزار خواهد کرد که به موضوع عکاسی منقطع از آسمان اختصاص خواهد داشت.

در این تصویربرداری، عکاس به ثبت مجموعه‌ای از تصاویر از آسمان شب با فواصل زمانی مشخص می‌پردازد و زمانی که در فرآیند ویرایش این تصاویر در کنار هم قرار می‌گیرند، تغییرات آن را در مدت‌زمان کوتاهی به نمایش می‌گذارند.

به گفته بابک امین تفرشی زمانی نه‌چندان دور ایده فیلم‌برداری از آسمان به دلیل مشکلات فنی فرآیندی چالش‌برانگیز به شمار می‌رفت اما به لطف انقلاب دیجیتال در دنیای عکاسی، اکنون تصویربرداری پیوسته – بافاصله زمانی – به یکی از علایق اصلی ستاره شناسان حرفه یا و آماتور بدل شده است.

باوجودی که به نظر تهیه چنین تصاویری کار آسانی به شمار می‌رود اما مانند هر فعالیت دیگری ده‌ها نکته ریز و فوت کوزه‌گری در آن وجود دارد که تنها با کمک تجربه‌ای طولانی به دست می‌آید.

در این وبینار که روز 19 ژوئن برگزار می شود، بابک امین تفرشی سعی خواهد کرد تا این تکنیک‌ها را به مخاطبانش به اشتراک بگذارد. مواردی مانند انتخاب وسایل، روش‌های ویرایش، استقرارها و نرم‌افزارها و روش‌های ویرایش ازجمله سرفصل‌های این دوره است.

برای ثبت‌نام در این دوره می‌توانید به این نشانی مراجعه نمایید . با ثبت‌نام در این وبینار علاوه بر اینکه می‌توانید به‌طور زنده پای سمینار بابک بنشینید، می‌توانید با او چت کرده و سوال های خود را بپرسید اما  این محتوا برای یک سال در اختیار شما خواهد بود و حتی اگر نتوانستید آن را به شکل زنده دنبال کنید می‌توانید، در فرصت‌های بعدی آن را دیده و سوال های خود را از طریق ایمیل مطرح کنید.

برای مشاهده نمونه‌هایی از کارهای بابک امین تفرشی می‌توانید به دو وب‌سایت، TWAN و Dreamview  مراجعه نمایید و همچنین سری به وب‌سایت شخصی بابک امین تفرشی در این نشانی بزنید.

 

پوریا ناظمی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا