رایانه هایی با سرعت ماورای تصور

محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی بر روی فناوری جدیدی کار می کنند که در آینده بسیاری از صنایع را دستخوش تغییرات شگرف خواهد کرد. رایانه ها در هر صنعتی حضور دارند و هر چه قوی تر و سریعتر باشند، امکان توسعه فناوریهای متنوع تر و تحقق ایده های نوین وجود دارد. حالا تصور کنید نسل جدیدی از رایانه ها ارایه شده باشد که سرعتی ماورای تصور و مصرف انرژی بسیار ناچیزی داشته باشد. این همان دگرگونی مورد نظر است.

ترانزیستورهای سیلیکنی فعلی با برقراری امکان قطع و وصل جریان برق، انقلابی بزرگ در صنایع الکترونیک ایجاد کردند. این ترانزیستورها با کنترل شدت جریان این امکان را به ما دادند تا رادیوهای کوچک، تلوزیونها و رایانه ها را تولید کنیم.

حالا اما صحبت از نسل بعدی ترانزیستورهاست که نه بر مبنای سیلیکن بلکه متکی به گرافن هستند. گرافن ماده کربنی دو بعدی است  که تنها به اندازه یک اتم ضخامت دارد. محققانی که این پروژه را توسعه می دهند معتقدند دستاوردشان اثر چشمگیری بر صنایع الکترونیک، سرعت رایانه ها و جمع آوری داده ها در حجم عظیم دارد.

به گفته یکی از این محققان، اگر می خواهیم فناوری با سرعت زیادی رو به جلو حرکت کند به رایانه های سریعتری نیاز داریم که قابلیت شبیه سازی های بهتر و بزرگتری برای علوم جوی، اکتشافات فضایی و نظایر آنها داشته باشند. برای این منظور ترانزیستورهای سیلیکنی کارایی مورد نیاز را ندارند.

محققان دریافته اند با به کارگیری میدان مغناطیسی به نوار گرافنی، مقاومت جریان برق در آن را می توان تغییر داد. میدان مغناطیسی به وسیله کاهش یا افزایش جریان در نانولوله های کربنی میسر می شود.

رایانه هایی که با استفاده از این ترانزیستورهای ساخته می شود به مراتب کوچکتر، سریعتر و کم مصرف تر هستند و این همان ابزار تعیین کننده ای است که بسیاری از صنایع چشم به راه آن هستند.

مترجم : مهدی پیرگزی