یک میلیون نفر چگونه راهی مریخ می شوند؟

هر چیزی درباره مریخ هیجان انگیز است به خصوص اگر صحبت از سفر به این سیاره و اقامت طولانی مدت در آن باشد. ایلان ماسک چشم انداز خود را درخصوص سیاره سرخ به روی کاغذ آورده تا با طرح جزئیات نشان دهد که ساخت اجتماعی بزرگ در این سیاره را از مدتها پیش مورد بررسی قرار داده است.

آنچه که ماسک اکنون بر روی کاغذ آورده، طرح دقیق و با جزئیاتی از ایده ای است که پیشتر در جریان برگزاری کنفرانسی در مکزیک (سپتامبر سال گذشته) مطرح کرده بود. این برنامه با عنوان «بشریت در چند سیاره» ارایه شده و جرئیات کامل آن در ژورنال New Space منتشر شده است.

اسکات هابارد سردبیر این ژورنال که پیشتر به ناسا هم همکاری داشته می گوید: از دیدگاه من، انتشار این برنامه نه تنها این امکان را در اختیار علاقمندان به علوم فضایی قرار می دهد که با جزئیات برنامه کلنی سازی ایلان ماسک در مریخ آشنا شوند بلکه می توان به آن به عنوان منبع قابل استناد و ارزشمندی جهت مطالعات آتی که در این زمینه صورت می گیرد نگاه کرد.

چشم اندازی که ماسک از کلنی سازی در مریخ دارد بر سیستمهای فضایی قابل استفاده مجدد متمرکز شده است. او عنوان «سیستم حمل و نقل بین سیاره ای» (ITS) را برای این منظور برگزیده است. بر این اساس گفته می شود موتور فضاپیما و بالابرنده آن از نوع Raptor است که هم اکنون توسط اسپیس ایکس ساخته می شود.

این شرکت اعلام کرده موتور جدیدش سه برابر قدرتمندتر از موتور Merlin است که هم اکنون راکت فالکون 9 را به فضا می برد.

از آن گذشته سفر به مریخ با استفاده از قدرتمندترین راکت ساخت دست بشر صورت می گیرد. این راکت می تواند 330 تن محموله را به مدار پایین زمین منتقل کند. برای درک بهتر بزرگی این رقم بد نیست بدانیم که راکت Saturn V که برای سفر به ماه توسط ناسا ساخته شد قابلیت حمل تنها 150 تن بار را داشت.

راکتهای ITS فضاپیماهای اسپیس ایکس را به مدار زمین منتقل می کنند و پس از 20 دقیقه روی زمین فرود می آیند. البته این راکتها مخازن سوخت را هم با خود به مدار زمین می برند تا از آنها برای سفر به مریخ استفاده شود. این راکتها طوری طراحی شده اند که تا یکهزار بار بتوان مورد استفاده قرار داد.

فضاپیماهایی که توسط این راکتها به مدار زمین منتقل می شود در همانجا باقی مانده تا با قرار گرفتن زمین و مریخ در فاصله ای مناسب، سفر نهایی آغاز شود. این سفر هر 26 ماه یک بار صورت می گیرد.

در بخش دیگری از برنامه ایلان ماسک آمده که حداقل یکهزار فضاپیما از این نوع که در هر کدام حداقل 100 نفر قرار می گیرند مدار زمین را به مقصد مریخ ترک می کنند. در نهایت جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر پای به این سیاره می گذارند، اتفاقی که طی 50 تا 100 سال آینده روی خواهد داد.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : Space

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا