دانشمند جوان ایرانی در کنار نوبلیست‌ها

دکتر مائده رمضانی، دانشمند جوان ایرانی است که دارای مدرک دکترای نانوشیمی از پژوهشکدۀ فناوری نانو و مواد پیشرفتۀ پژوهشگاه مواد و انرژی است که به همراه دانشمندان جوان دیگر از سراسر دنیا در شصت و هفتمین نشست سالانۀ برندگان نوبل (Lindau Nobel Laureate Meeting) شرکت خواهد کرد. این نشست در تاریخ 25 تا 30 ژوئن (4 تا 9 تیرماه 96) در شهر لیندائوی آلمان برگزار می‌شود.

نشست سالانۀ نوبلیست‌ها هر ساله به یک رشتۀ مرتبط با جایزۀ نوبل اختصاص دارد که امسال در شصت و هفتمین دورۀ آن، مختص رشتۀ شیمی است. محققانی که تمایل دارند در این نشست‌ها شرکت کنند، باید رزومه و درخواست‌شان را برای هیأت بررسی بفرستند. ارائه درخواست برای دانشجویان فوق لیسانس، دکترا و پسادکترا امکان‌پذیر است و سن درخواست کننده باید زیر 35 سال باشد. هر شخص فقط یک بار می‌تواند در این نشست شرکت کند.

در نشست برندگان نوبل لیندائو، که از سال ۱۹۵۱ میلادی هر ساله در شهر و جزیرۀ لیندائو در ایالت باوارای آلمان تشکیل می‌شود، چندین پنل و ارائه علمی در زمینه‌های مختلف با حضور برندگان نوبل و محققان جوان برگزار می‌شود. نوبلیست‌ها نتایج تحقیقات خود را ارائه کرده و در جلسات بحث و بررسی در گرایش‌های مختلف شرکت می‌کنند.

در خلال این نشست‌ها و بحث‌های علمی، همچنین کلاس‌هایی به نام مستر کلاس برگزار می‌شود. به طور کلی 30 تا 40 برندۀ نوبل و 500 تا 600 دانشمند جوان در این نشست‌ها حاضر می‌شوند.

برای نشست امسال نیز تاکنون 30 نفر از برندگان جایزۀ نوبل حضور خود را اعلام کرده‌اند.

هدف کلی از برگزاری این نشست، گرد هم آوردن محققان برندۀ نوبل و محققان جوان، برای سریعتر کردن تبادلات علمی بین نسل‌های مختلف محققان و دانشمندان است.

دکتر مائده رمضانی محقق ایرانی شرکت‌کننده در نشست لیندائوی امسال، دکترای خود را در رشتۀ نانوشیمی در اسفند ماه ۱۳۹۴ و تحت راهنمایی دکتر محمدرضا واعظی و دکتر اصغر کاظم‌زاده از  اساتید پژوهشگاه مواد و انرژی کسب کرده است.

غزال غضنفری