محصولات تراریخته فرقی با دیگر محصولات ندارند

گیاه تراریخته به گیاهی گفته می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر کرده باشد. این تغییر معمولاً جهت بهبود مقاومت گیاه در برابر بعضی از آفات یا بیماری‌های گیاهی و همچنین افزایش بهره‌وری کشاورزی انجام می‌شود.

دکتر سمیرا کهک، دبیر شورای مشورتی مرجع ملی ایمنی زیستی، با ارجاع به نتایج تحقیقاتی که در زمینۀ محصولات تراریخته در آکادمی‌های علوم آمریکا انجام شده است گفت که این محصولات به لحاظ سلامت، هیچ تفاوتی با محصولات غیرتراریخته ندارند. او از حمایت دانشمندان برگزیدۀ نوبل از تولید گستردۀ محصولات تراریخته در سال 2016 نام برد و به افزایش سطح زیر کشت این محصولات در دنیا اشاره کرد.

به گفتۀ دکتر کهک، امروزه با تنوع وسیعی از محصولات تراریخته در جهان روبروئیم که در سطح گسترده این محصولات صادر می‌شوند.

گیاهان تراریخته در صنعت داروسازی نیز جهت تولید صنعتی برخی ترکیبات با کاربرد پزشکی استفاده دارند.

در ایران اولین محصول کشاورزی تراریخته، نوعی از برنج است که در برابر کرم ساقه‌خوار برنج، Chilo suppressalis  ، مقاوم است. اگرچه تراریزش برنج چندسالی است که در ایران آغاز شده است ولی به دلیل سرسخت بودن برنج به تراریزش که خود از دشوار بودن کشت بافت آن ناشی می شود، این رویکرد متوقف شده است و به بسیاری از انواع برنج بومی ایرانی تعمیم نیافته است. در قیاس با کشورهایی چون هند و چین و ژاپن، تاکنون فعالیت‌های بسیار کمی به منظور کشت بافت برخی از ارقام برنج بومی ایرانی انجام شده است، که برای رفع این مسأله نیازمند تلاش بیشتر محققین در این زمینه هستیم.

دبیر شورای مشورتی مرجع ملی ایمنی زیستی به پروژۀ توانمندسازی «یونیجف» اشاره کرد و گفت که مبلغ اختصاص‌یافته از طرف این سازمان به کشور ما برای گسترش تولید محصولات تراریخته، 749 هزار دلار بود که در ایران این مبلغ برای این پروژه هزینه نشد.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا