مغز می تواند ساختارهایی تا ۱۱ بعد را خلق کند

به گزارش سیناپرس از مهر و به نقل از ساینس الرت، در عصر حاضر صحبت از دنیای سه بعدی است اما نتایج تحقیقات اخیر که در آن صبحت از ۱۱ بعد شده را می توان گام بلندی در درک ساختار مغز انسان به عنوان پیچیده ترین ساختار شناخته شده دانست.

این مطالعه که در واقع تازه ترین مدلسازی مغز به شمار می آید توسط گروهی از محققان در سوئیس که در قالب یک گروه تحقیقاتی موسوم به Blue Brain Project فعالیت دارند ارایه شده است. در این پروژه تلاش می شود تا مغز انسان با استفاده از یک ابررایانه بسیار قدرتمند بازسازی شود.

آنها از توپولوژی جبری در این مطالعه استفاده کرده اند. توپولوژی جبری شاخه ای از ریاضیات به شمار می آید که برای توصیف ویژگیهای اشیا و فضاها بدون درنظرگرفتن چگونگی تغییر شکل آنها به گار گرفته می شود.

در خلال این بررسیها گروهی از نورونها شناسایی شد که به مجموعه ای موسوم به cliqueمتصل هستند. بررسیهای بیشتر نشان داد شمار نورونهای موجود در یک clique ارتباط مستقیمی با اندازه آن به عنوان یک شیء هندسی چند بعدی دارد.

هنری مارکرام از دانشمندان علوم عصبی انستیتو EPFL سوئیس می گوید: ما دنیایی را کشف کرده ایم که تا پیش از این حتی تصورش را هم نمی کردیم.

وی افزود: دهها میلیون از این نوع ساختارها در بخش کوچکی از مغز وجود دارد که ساختارهایی تا هفت بعد را تشکیل دهد. البته در برخی شبکه ها ما توانستیم ساختارهایی تا ۱۱ بعد هم شناسایی کنیم.