کرم مسافر فضا با سر اضافه به زمین برگشت!

به گزارش سیناپرس از مهر و به نقل از اسپیس، قدرت بازتولید بافت در کرمهای مسطح (flatworms) پس از آنکه چند تکه شوند برای دانشمندان آشکار شده است اما در تازه ترین تحقیقاتی که بر روی این جانوران در فضا انجام شد، دانشمندان خود را با یک اتفاق عجیب روبرو دیدند.

آنها کرمها را با این هدف به ایستگاه فضایی بین المللی فرستادند تا تأثیر جاذبه صفر و نوسانات میدان ژئومغناطیسی را بر توانایی بازتولید بافت این جانوران مورد مطالعه قرار دهند. به طور کلی هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر حضور در فضا بر فعالیت سلولی بوده است.

دانشمندان رفتار این کرمها را پس از بازگشت به زمین با رفتار گروهی دیگر که زمین را ترک نکرده بودند طی مدت ۲۰ ماه مورد بررسی دقیق و مقایسه موشکافانه قرار دادند.

بخشی از این مقایسه نشان داد کرمهای بازگشته از سفر فضایی پس از آنکه در آب تازه رها شدند دچار نوعی شوک رفتاری شدند که این نشان از تغییر متابولیسم بدنشان در مدت حضور در ایستگاه فضایی بین المللی دارد. حتی برخی از این کرمهای مسافر پس از رها شدن در آب فلج شدند.

اما جالب ترین بخش این مطالعه مربوط به یکی از این ۱۵ کرم است که با دو سر به زمین بازگشت.

دانشمندان پس از بررسی دقیق جانور در این وضعیت، دو سر آن را از بدنش جدا کرده و در کمال شگفتی رویش دوباره دو سر در دو انتهای بدنش را شاهد بودند.