هواپیمای سوپرسونیک ناسا یک گام به پرواز نزدیک شد

به گزارش سیناپرس از ایسنا به نقل از دیلی‌میل، ناسا در پروژه‌ای موسوم به "حمل و نقل فراصوت آرام" (QueSST) به دنبال ساخت هواپیماهایی با صدای بسیار پایین‌تری نسبت به هواپیماهای فراصوت(سوپرسونیک) دیگر است و امیدوار است نخستین پروازهای آزمایشی "هواپیماهای ایکس"(X-plane) فراصوت با صدای پایین، در سال 2021 انجام شوند.

شرکت لاکهید مارتین نیز در حال کار بر روی طرح ابتدایی این سامانه است و امیدوار است نمونه نمایشی آن را بسازد اما ناسا عرصه را برای شرکت‌های دیگر بازگذاشته تا آن‌ها نیز طرح‌های خود را در این زمینه ارائه دهند.

این آژانس فضایی امیدوار است به بوم صوتی60 dBA  پایین‌تر از هواپیماهای فراصوت مانند "کنکورد"(Concorde) برسد. ناسا در نظر دارد ماه اوت فراخوان کامل خود مبنی بر دریافت پروپوزال‌های مطلوب برای ساخت این هواپیما از سوی شرکت‌های مختلف را منتشر کند.

این آژانس فضایی به دنبال گزینش طرح‌هایی برای طراحی، ساخت و پرواز آزمایشی یک هواپیمای ایکس است و در سال 2018 با ارائه‌دهنده بهترین پروپوزال قرارداد خواهد بست.

چندین دهه‌ است که ناسا بر روی ساخت یک هواپیمای ایکس سرنشین‌دار فراصوت مطالعه می‌کند و پس از بستن قرارداد در سال 2018 با شرکتی که بهترین پروپوزال را در این زمینه ارائه دهد، در سال 2019 طرح تیم برنده با دقت بالا بازبینی خواهد شد تا به واقعیت نزدیک‌تر شود.

 این آژانس سپس به دنبال انجام نخستین آزمایش‌های هواپیمای ایکس سوپرسونیک در چهار ماهه نخست سال 2021 خواهد بود.

آزمایش‌های نمونه نمایشی(دمو) این هواپیما در دو مرحله در "مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ" واقع در کالیفرنیا و در نهایت در "پایگاه نیروی هوایی ادورادز" انجام خواهد شد.

در مرحله نخست بر روی ساخت، بررسی و بسط پرواز سوپرسونیک برای اواخر سال 2021 و در مرحله دوم بر روی ارزیابی صوت پایین آن تمرکز خواهد شد.

ناسا امیدوار است این هواپیما با تغییرات موجود در مقررات سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده سازگاری داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا