کاهش گازهای گلخانه‌ای با بیوتکنولوژی

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا،دکتر بابک ناخدا، رئیس بخش تحقیقات فیزیولوژی گیاهی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با تاکید بر این که میزان سطح زیر کشت محصولات تراریخته از ۱.۷ میلیون هکتار در سال ۱۹۹۶ به ۱۸۵.۱ میلیون هکتار در سال ۲۰۱۶ رسیده است و  برای رهاسازی محصولات تراریخته باید همه مجوزهای آن اخذ شده باشد، افزود: هدف از تولید این نوع محصولات استفاده از علم بیولوژیک برای تولید موجودات زنده یا محصولات کشاورزی با صفات انتخابی است.

وی با تاکید بر این که در تولید این نوع محصولات سلامت مصرف‌ کننده و حفظ تنوع زیستی و محیط زیست مد نظر است، اظهار کرد: بر این اساس با استفاده از فناوری بیوتکنولوژی گیاهانی با خواص تغذیه‌ای برتر و مقاومت بالا در برابر بیماری‌ها و آفات تولید می‌شود که این امر موجب کاهش سموم شیمیایی خواهد شد.

ناخدا با تاکید بر این که فناوری مهندسی ژنتیک یکی از سریع‌ترین فناوری‌هایی است که از سوی کشاورزان مورد پذیرش قرار گرفت، خاطرنشان کرد: از سال ۱۹۹۶ محصولات کشاورزی تراریخته وارد سبد غذایی بشر شده است و تا سال ۲۰۱۶ حدود ۲۰ سال از تجاری‌سازی این نوع محصولات می‌گذرد.

رئیس بخش تحقیقات فیزیولوژی گیاهی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک ادامه داد: بر این اساس از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۶ سطح زیر کشت محصولات تراریخته در دنیا با رشد ۱۱۰ درصدی مواجه بوده است؛ به‌ گونه‌ای که از ۱.۷ میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات تراریخته در سال ۱۹۹۶ به ۱۸۵.۱ میلیون هکتار در انتهای سال ۲۰۱۶ رسیده است.

وی با تاکید بر این که ۱۸۵.۱ میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات تراریخته مربوط به ۲۶ کشور دنیا می‌شود، یادآور شد: اکثر کشورهای در حال توسعه و کشاورزان محافظه‌کار که زمین زراعی کمی دارند، به این نتیجه رسیده‌اند که محصولات تراریخته با ریسک کمتر و ارزش افزوده بالاتر تولید می‌شود از این رو این میزان سطح زیر کشت از سوی ۱۸ میلیون کشاورز صورت گرفته است.

به گفته وی، از ۲۶ کشور تولیدکننده محصولات تراریخته ۱۹ کشور مربوط به کشورهای در حال توسعه با سطح زیرکشت ۹۹.۶ میلیون هکتار بوده است.

ناخدا اضافه کرد: هفت کشور پیشرفته صنعتی با سطح زیر کشت ۸۵.۵ میلیون هکتار اقدام به تولید محصولات تراریخته کرده‌اند.

کشورهای عمده در زمینه تولید محصولات تراریخته

ناخدا کشورهای آمریکا، برزیل، آرژانتین، هند و کانادا را از جمله کشورهای عمده در زمینه تولید محصولات تراریخته در دنیا عنوان کرد و گفت: در آمریکا ۷۲.۹ میلیون هکتار، در برزیل ۴۹.۱ میلیون هکتار، در آرژانتین ۲۴ میلیون هکتار، در کانادا ۱۱.۶ و در هند ۱۰.۸ میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات تراریخته قرار دارد.

وی با بیان این که کشورهای برزیل، آرژانتین و هند سه کشور در حال توسعه هستند، ادامه داد: بر اساس آمارهای جهانی ۵۰ درصد سطح زیر کشت محصولات تراریخته مربوط به سویا، ۳۳ درصد مربوط به ذرت، ۱۲ درصد مربوط به پنبه و ۵ درصد مربوط به کلزا می‌شود.

رئیس بخش تحقیقات فیزیولوژی گیاهی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با بیان این که یک درصد سطح زیر کشت محصولات تراریخته مربوط به سایر گیاهان می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر محصولاتی چون چغندر قند، پاپایا (خربزه درختی)، کدو، بادمجان و سیب‌زمینی به صورت تراریخته تولید شده‌اند.

وضعیت رخدادهای دارای مجوز مصرف غذا و دام

وی با بیان این که محصولات تراریخته در سال ۱۹۹۴ در مقیاس کوچک و در سال ۱۹۹۶ در مقیاس تجاری کشت شدند، اضافه کرد: در خلال سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۶ در مجموع ۴۰ کشور اقدام به صادرات محصولات تراریخته به عنوان غذای انسان و دام صادر کرده‌اند.

به گفته این محقق، در مجموع سه هزار و ۷۶۸ مجوز توسط مقامات نظارتی تیم تعداد کشور برای ۲۶ محصول تراریخته و ۳۹۲ رخداد تراریخته صادر شده است.

ناخدا با اشاره به جزئیات این رخدادهای تراریخته خاطرنشان کرد: از میان این مجوزها ۱۷۷۷ مورد برای مصرف مستقیم به عنوان غذای انسان یا به صورت فرآوری‌شده، ۱۲۳۸ مورد برای مصرف به عنوان خوراک دام به طور مستقیم یا فرآوری‌شده و ۷۵۳ مورد برای رهاسازی یا کشت صادر شده‌اند.

مهمترین صفات محصولات تراریخته

عضو هیات مدیره انجمن ایمنی زیستی عمده‌ترین صفات محصولات تراریخته را تحمل به علف‌کش‌ها نام برد و گفت: علف‌ها یکی از معضلات بخش کشاورزی است که برای رفع این معضل از نوعی سم به نام رانداب استفاده می‌شود که تولید محصولات تراریخته مقام به علف‌کش‌ها کاهش مصرف سموم در این زمینه را کاهش خواهد داد.

وی افزایش بهره‌وری، حفظ تنوع زیستی و کاهش گازهای گلخانه‌ای را از دیگر صفات محصولات تراریخته نام برد و گفت: از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶ حدود ۲۶.۷ میلیون کیلوگرم CO2 حذف شده است که این میزان معادل خروج تعداد زیادی خودرو از جاده بوده است. این امر به دلیل افزایش سطح زیر کشت محصولات تراریخته بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا