تولید پانسمان سوختگی ازپرده آمنیوتیک جنین تا پایان امسال

به گزارش سیناپرس ،پرده آمنیوتیک داخلی‌ ترین لایه آمنیون – غشای جنینی – است که به سمت جنین قرار دارد و از پنج لایه اپی تلیوم، غشاء پایه، لایه متراکم،لایه فیبروبلاست و لایه اسفنجی تشکیل می ‌شود. 
پرده آمنیوتیک پس از زایمان به عنوان یک زباله زیستی معمولا دور ریخته می ‌شود، اما تبدیل آن به باندهای بیولوژیک برای مصرف درمانی می ‌تواند هم در افزایش رضایت بیماران و هم در کاهش هزینه‌ ها موثر باشد.
دکتر ناصر اقدمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تولید صنعتی این پانسمان، بستگی به تامین به موقع پرده آمنیوتیک جنینی و تقاضای مناسب بازار دارد.

وی گفت: محققان این پژوهشگاه و بیمارستان های سوانح سوختگی شهید مطهری، حضرت فاطمه (س) و مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از پرده آمنیوتیک جنین درحال تولید پانسمان زیستی بومی برای زخم های شدید هستند تا خدمات مطلوب تری به افراد دچار سوختگی، ارائه شود.
اقدمی، کاهش آلودگی میکروبی، بهبود زودتر زخم و کاهش درد بیماران را از مزایای این اقدام اعلام و اظهار کرد: پرده آمنیوتیک جنین پس از انجماد و خشک شدن در شرایط خاصی نگهداری کرد تا عاری از آلودگی های میکروبی مورد استفاده قرار گیرد. با این اقدام پرده آمنیوتیک جنین را می توان یک تا دو سال نگهداری کرد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان گفت: هرچند پرده آمنیوتیک تازه چند سالی است که برای ترمیم زخم های شدید در نقاط مختلف دنیا استفاده می شود اما احتمال آلودگی میکروبی و بوی بد از جمله معضلات این کار است که در نوع بومی سازی شده آن، این مشکلات برطرف خواهد شد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد که ایران اولین کشور منطقه است که در حال بومی سازی این فناوری پیشرفته است و تاکنون توانسته موفقیت های خوبی در این زمینه کسب کند.
رئیس هیات مدیره انجمن بیماران سوخته در اسفند ماه سال گذشته در جمع خبرنگاران گفته بود که میزان سوختگی در ایران هشت برابر متوسط جهانی است و سالانه 200 تا 210 هزار نفر در کشور دچار سوختگی می شوند که نیاز به مراجعه به بیمارستان دارند.
به گفته دکتر محمدجواد فاطمی، از میان افرادی که هر ساله در ایران دچار سوختگی می شوند، 180 هزار نفر به صورت سرپایی درمان می شوند اما 30 هزار نفر نیاز به بستری در بیمارستان دارند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا