قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی چیست

کاربرد انواع انرژی‌هایی که در کشور تولید، وارد و مصرف می‌شود، به‌گونه‌ای‌ که بدون کاستن از سطح تولید ملی و رفاه اجتماعی، از اتلاف انرژی از نقطه تولید در پایان مصرف جلوگیری کند و افزایش بازدهی و بهره‌وری، استفاده اقتصادی از انرژی، بهره‌برداری بهتر، کمک به توسعه پایدار و حفاظت از محیط‌زیست را باعث شود، بر اساس این قانون مدیریت و بهینه‌سازی می‌شود. 
اتخاذ سیاست‌ها و راهکارهای اصلاح الگوی مصرف در حوزه انرژی در 2 بخش عرضه انرژی و تقاضای انرژی قابل‌بررسی و اجرا است. یافته‌های تحقیق حاضر نشان می‌دهد در کشور ایران به دلیل اینکه تقریباً تمام زنجیره تأمین و عرضه انرژی در اختیار دولت است، دولت می‌تواند با انجام تحقیقات علمی و هدفمند کردن سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در مدت‌زمان نسبتاً کوتاهی به میزان قابل‌توجهی در کاهش مصرف انرژی موفق عمل کند.
بازیافت انرژی، برچسب مصرف انرژی، تجهیزات مصرف‌کننده انرژی،توربین‌های انبساطی، تولید همزمان برق و حرارت و حامل‌های انرژی، حمل‌ونقل ترکیبی و حمل‌ونقل هوشمند ساختمان سبز، در قانون اصلاحات مصرف انرژی به‌کاررفته که بخشی از این موارد را موردبررسی قرار می‌دهیم. 
بازیافت انرژی
بهره‌گیری از انرژی‌های اتلافی در سامانه‌های مصرف‌کننده انرژی، به‌طوری‌که باعث افزایش بازدهی کلی انرژی شود بازیافت انرژی اطلاق می‌شود که در اصلاح قانون مصرف انرژی به آن پرداخته می‌شود. از سوی دیگر برچسب مصرف انرژی صفحه، حاوی اطلاعات مربوط به معیارها و مشخصات فنی از قبیل مقدار مصرف و یا بازده انرژی در هر کالای انرژی بر و مقایسه آن با معیارهای مصوب است که قابل‌نصب بر روی کالاها است. 
تجهیزات مصرف‌کننده انرژی وسایل، ماشین‌آلات و کالاهای مصرف‌کننده حامل‌های انرژی یا تبدیل‌کننده انرژی را شامل می‌شود که در بخش‌های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی، تجاری، خانگی، حمل‌ونقل عمومی و نظایر آن‌ها استفاده می‌شود.
توربین‌های انبساطی تجهیزاتی است که به‌جای فشارشکن نصب می‌شود و از انرژی حاصل از تفاوت فشار گاز طبیعی شبکه‌های گازرسانی استفاده و آن را تبدیل به برق می‌کند.تولید همزمان برق و حرارت فناوری ویژه‌ای که در آن تلفات حرارتی ناشی از تبدیل سوخت به انرژی مکانیکی یا الکتریکی، بازیافت شده و به مصرف حرارتی مراکز صنعتی، تجاری، مسکونی، کشاورزی و عمومی می‌رسد و در اثر آن بازدهی کل سامانه به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.
تولید همزمان پراکنده برق و حرارت روشی که در آن با توجه به توسعه مولدهای مقیاس کوچک، همزمان برق و حرارت در محل مصرف تولید می‌شود و بدون نیاز به انتقال، حرارت تولیدشده به مصرف می‌رسد.
حامل‌های انرژی مواد و عناصر طبیعی اعم از فسیلی و غیر فسیلی یا فرآورده‌های آن‌ها مانند نفت خام، فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، زغال‌سنگ و منابع تجدیدشونده انرژی که قابلیت انرژی‌زایی دارند و می‌توان با انجام عملیات خاصی، از انرژی نهفته در آن‌ها به صورت‌های مختلف استفاده کرد.
حمل‌ونقل ترکیبی اتصال سامانه‌های مختلف جابه‌جایی مسافر و حمل کالا به‌نحوی‌که شیوه حمل‌ونقل به‌صورت بهینه تغییر یابد. می‌توان در قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی به کار گرفته شود. و همچنین حمل‌ونقل هوشمند فناوری‌های پیشرفته الکترونیکی، مخابراتی و اطلاعاتی را شامل می‌شود که در وسایل نقلیه و زیرساخت‌های حمل‌ونقل مورداستفاده قرار می‌گیرد و به‌کارگیری آن‌ها موجب افزایش ایمنی، بهره‌وری، تسهیل دررفت و آمد و کاهش تراکم ترافیکی می‌شود.
ساختمان سبز از دیگر موارد ذکرشده در قانون اصلاح مصرف انرژی است و به ساختمانی اطلاق می‌شود که ضوابط خاص مکان‌یابی، طراحی سامانه‌های ساخت، اجرا، نگهداری، بهره‌برداری و بازیافت در آن به‌منظور آسیب‌رسانی هرچه کمتر به طبیعت و تعامل با محیط پیرامونی رعایت می‌شود و در بخش دیگر ساختمان و واحد صنعتی هدف را پیش روداریم که ساختمان و واحدی صنعتی هم مشمول مقررات مدیریت انرژی است. 
یدالله سبوحی دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی با اشاره به تعیین، اصلاح و بازنگری خط‌مشی‌های اساسی در مورد هرکدام از حوزه‌های مصرف و تولید انرژی گفت: اصلاح و بازنگری اساسی در خصوص حوزه‌های مصرف انرژی توسط کارگروهی متشکل از وزراء نیرو و نفت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور انجام می‌شود.
سبوحی در ادامه گفت: راهکارهای اجرائی مناسب به‌منظور حمایت و تشویق برای ارتقاء نظام تحقیق و توسعه درباره فناوری‌های جدید از طریق تأمین اعتبارات تحقیقاتی موردنیاز تا مرحله ساخت نمونه و تجاری‌سازی، توسط وزارتخانه‌های نفت و نیرو در قالب بودجه سنواتی تدوین و به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد.
دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی گفت: سیاست‌گذاری در بخش انرژی کشور ازجمله انرژی‌های نو و بهینه‌سازی تولید و مصرف انواع حامل‌های انرژی فقط بر عهده شورای عالی انرژی است. 
وی در پایان با اشاره به ساختار شورای عالی انرژی بیان کرد: این ساختار باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که امکان حضور منظم عرضه و تقاضای انرژی در جلسات شورا و سیاست‌گذاری مشترک آن‌ها در بخش انرژی فراهم شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا