کمیته ملی حفاظت از غاز پیشانی سفید تشکیل می شود

سازمان حفاظت محیط زیست در راستای اهداف و سیاست های کلان خود در راستای حفاظت از تنوع زیستی و با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع محیط زیست از دیدگاه مقام معظم رهبری و دولت یازدهم، طی 3 سال اخیر تهیه، تدوین و اجرای برنامه عمل حفاظت و مدیریت 30 گونه جانوری در معرض تهدید را به عنوان برنامه میان مدت تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه مد نظر قرار داده است.
امید است با توجه به ظرفیت های قانونی موجود در برنامه توسعه و با بهره گیری از متخصصان و صاحب نظران و توان کارشناسی موجود در بدنه سازمان، ضمن اجرای برنامه های ذکر شده گامی موثر در جهت ارتقای وضعیت حیات وحش برداشته شود.
در این راستا طی سال گذشته 6 برنامه عمل حفاظت از گونه های در خطر انقراض از جمله پلنگ، میش مرغ و سمندر لرستانی تهیه و برای اجرا به استان های ذیربط ابلاغ شده است.
در حال حاضر نیز دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان محیط زیست در صدد تشکیل کمیته ملی حفاظت از غاز پیشانی سفید کوچک از گونه های در معرض تهدید است لذا از تمامی قشرهای مردمی، اساتید، دانشجویان، دانش آموزان، ورزشکاران، هنرمندان، بخش های خصوصی، دولتی و همه علاقه مندان برای پیوستن به این اقدام ملی و تشکیل نیروی مردمی حامی حیات وحش و ایجاد حساسیت حمایتی از این گونه دعوت به همکاری می کند.

غاز پیشانی سفید 
پرنده ای است آبچر که با توجه به سفیدی مشخص روی پیشانی اش از سایر غازها قابل تشخیص است، رنگ کلی بدن آن خاکستری تیره است که در نواحی گردن به رنگ قهوه ای بلوطی و سطح کمرش به رنگ قهوه ای متمایل می شود.
در تغذیه و رفتار معمولا نسبت به سایر غازها تند و تیزتر و چابک تر است، معمولا در گله های منظم و به شکل V پرواز می کنند.
بیشتر از گیاهان اطراف رودخانه ها و جلبک های آب های شیرین و دانه های گیاهان و حشرات تغذیه می کند.
غاز پیشانی سفید معمولا در تالاب ها، باتلاق ها، دریاچه های آب شیرین، سواحل دریاچه ها و رودخانه ها دیده می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا