امیدوارم شورای نگهبان هرچه زودتر موافقتنامه پاریس را تایید کند

به گزارش سیناپرس،سعید متصدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:موافقتنامه پاریس با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در جهان شکل گرفته و از لحاظ بحث سازگاری جوامع با این اثرات بسیار حایز اهمیت است و کشورهایی که تولید کننده بیشترین گازهای گلخانه ای هستند باید توجه بیشتری به این مقوله داشته باشند.
توافق اقلیمی پاریس در تاریخ 12 دسامبر سال 2015 در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد با هدف جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از 2 درجه سانتیگراد در قرن جاری و تلاش برای محدودیت افزایش دما به زیر 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن، تهیه و تدوین شد که 194 کشور جهان آن را به امضا رسانده اند.
وی اظهار کرد: موافقتنامه در سال 2016 اجرایی شد، بسیاری از کشورها آنرا پذیرفتند و فعالیت هایی هم آغاز شده است، کشور ما هم آنرا در سطح جهانی امضا کرد و در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و اکنون منتظر تایید شورای نگهبان هستیم تا به طور رسمی به این معاهده بپیوندیم.
وی به مزایای این موافقتنامه اشاره کرد و گفت: یکی از مزایای آن این است که در آن برای کشورهای در حال توسعه و کشورهایی که هم انتشار گازهای گلخانه ای دارند و هم از اثرات نامطلوب انتشاری توسط کشورهای دیگر تاثیر می گیرند مانند ایران، کمک شود.
متصدی افزود: لذا با توجه به مکانیسم هایی که برای اجرای موافقتنامه پاریس در نظر گرفته شد، بحث کمک های مالی، فناوری و کمک های تخصصی به کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته شده است که با تایید شورای نگهبان کشور می تواند از این کمک ها بهره مند شود.
وی اظهار کرد: موافقتنامه پاریس مشابه پروتکل کیوتو است که بحث های بسیار خوبی داشته مبنی بر اینکه کشورهایی را که تحت تاثیر گازهای گلخانه ای قرار گرفته اند مورد حمایت قرار دهند، مکانیسم های خوبی هم پیش بینی شده که ما هم از برخی از آنها استفاده کردیم مانند مکانیسم توسعه پاک که توانستیم در مورد کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای از سیستم های صنعتی کمک زیادی اخذ کنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: لذا موافقتنامه پاریس هم کمک زیادی برای ما خواهد بود که بتوانیم به اهداف خودمان که کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای، جلوگیری از اثرات تغییر اقلیم و حفظ سلامت مردم است، برسیم.
وی افزود: امروز شاهد اثرات تغییر اقلیم مانند بروز خشکسالی های زیاد، کم آبی، سیل ها، سیلاب ها، گرمای زیاد، از بین رفتن محصولات کشاورزی و بروز انواع بیماری ها در کشور هستیم و برای اینکه بتوانیم با این اثرات مقابله کنیم و مردم کمتر تحت تاثیر قرار گیرند نیازمند پیوستن به این نوع توافقنامه ها هستیم.
وی درباره خروج امریکا از توافقنامه پاریس گفت: امریکا یکی از بزرگترین تولید کنندگان گازهای گلخانه ای در جهان است که در دولت قبل امریکا، این مساله پذیرفته شده بود اما اکنون رییس جمهوری آمریکا اعلام کرده که از توافقنامه خارج خواهد شد اما بنابه دلایلی تا سال 2020 امکان خروج این کشور از توافق پاریس وجود ندارد.
ترامپ با این ادله که عضویت در توافقنامه آب و هوایی به ضرر اقتصاد کشورش خواهد بود و قادر به دستیابی به اهداف این توافقنامه نیز نخواهد بود، خروج آمریکا را از آن اعلام کرد.
متصدی اظهار کرد: اگر هم امریکا بخواهد از این توافق خارج شود اما بسیاری از کشورهای دنیا عضو آن هستند و کارها را انجام می دهند، کشورهای اروپایی، کشورهای در حال توسعه و برخی کشورهای اوپک همه عضو این توافق هستند به اجرایی شدن آن کمک می کنند.
وی تاکید کرد: ایران هم به عنوان مشارکت در یک فعالیت بین المللی که نفع داخلی برای ما خواهد داشت و حفاظت بیشتری از مردم در مقابل اثرات پدیده تغییر اقلیم و انتشار گازهای گلخانه ای به همراه دارد ، بهتر است هرچه زودتر به طور رسمی به این معاهده بپیوندند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا