قاچاق گوشی‌های همراه متوقف می‌شود

در خبری که چند روز پیش منتشر کردیم، از قول وزارت اطلاعات گفتیم که طرح رجیستری گوشی‌های قاچاق تا پایان تابستان به تعویق افتاده است، اما رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا نظر دیگری دارد.

دهقانی نیا اعلام کرد که فرایند هویت‌دار کردن گوشی‌های تلفن همراه ( رجیستری ) به منظور جلوگیری  از فعال شدن تجهیزات قاچاق در شبکه‌ی مخابراتی انجام می‌شود و این کاری است که تنها در یک وزارتخانه به نتیجه نمی‌رسد بلکه ماحصل فعالیت مشترک چند وزارتخانه و سازمان مختلف است.

مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا بر آمادگی کنونی گمرک و وزارت صنعت برای اجرای طرح رجیستری تأکید کرد و گفت روند کار به این شکل است که گمرک، اطلاعات [FS1] و IMEI (شماره سریال گوشی) را به وزارت صنعت ارسال می‌کند و وزارت صنعت اقدامات لازم را روی این اطلاعات انجام می‌دهد.

او اعلام کرد که امور مربوط به طرح رجیستری در وزارت صنعت، در ماه آینده به صورت عمومی اطلاع‌رسانی می‌شود و بعد از آن، وزارت ارتباطات وظایف خود را در این حوزه پیگیری می‌کند .

دهقانی‌نیا افزود: «البته تا این مرحله نیز وزارت ارتباطات اقداماتی را در این طرح انجام داده که از آن جمله درخواست ایجاد بانک اطلاعاتی بود که توسط همکاران وزارت ارتباطات تهیه و برای تبادل اطلاعات آماده شد.»

مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا به اظهارنظر وزیر ارتباطات درباره‌ی موکول شدن اجرای طرح رجیستری از تیرماه به پایان تابستان اشاره کرد و گفت : «صحبت وزیر ارتباطات را نه رد و نه تأیید می‌کنم؛ اما علت این اظهارنظر این است که پیمانکار جدید اجرای رجیستری، تا شهریور اقداماتی را در دست اجرا دارد و مدت‌زمانی نیاز است که پیمانکار خود را با بستر فعلی هماهنگ کند و تست‌ها را انجام دهد.»

او تأکید کرد که در حال حاضر هفته‌ای دو تا سه جلسه درباره‌ی طرح رجیستری با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط برگزار می‌شود که در جلسه‌ی روز گذشته در رگولاتوری که با حضور پیمانکار طرح برگزار شد، برای اطلاع‌رسانی عمومی در تیرماه سال جاری همفکری و گفتگو کردیم.

دهقانی‌نیا به مردم اطمینان داد که با نهایی شدن طرح رجیستری در وزارت صنعت، از تیرماه جاری گوشی‌های قاچاق به دقت بررسی و کنترل می‌شوند به‌ طوریکه واردکنندگان و تولیدکنندگان از تحقق این وعده مطمئن می‌شوند و نتایج زحمات کارگروه بزرگ اجرای رجیستری که شامل تمام وزارتخانه‌ها و گمرک است، برای اطلاع‌رسانی عمومی آماده می‌شود.

او در ادامه توضیح داد: «در حال حاضر چندین حالت برای گوشی‌های موجود در کشور وجود دارد؛ گوشی‌هایی در دست مردم فعال است، گوشی‌هایی به گمرک وارد شده اما ترخیص نشده، گوشی‌هایی ثبت سفارش شده اما هنوز به گمرک نرسیده، گوشی‌هایی در بازار موجود است که فروش نرفته و گوشی‌هایی نیز توسط مسافران از کشور خارج شده و در حال بازگشت به کشور است که هرکدام از این حالت‌ها، فرآیند مخصوص به خود را دارد. با توجه به حالت‌های مختلف گوشی‌های موجود، تعیین کردن زمان برای اینکه گوشی قاچاق از تاریخ مشخصی قطع می‌شود، با آنچه در فرایندها توافق کرده‌ایم، همخوانی ندارد.»

مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا به نحوه‌ی اطلاع‌رسانی به مردم و اعلام عمومی اشاره کرد و بر صراحت و شفافیت آن تأکید کرذ و یادآور شد که نباید هیچگونه سوءبرداشتی برای مردم ایجاد شود.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا