اولین نشست شورای مشورتی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور 1404

این نشست با حضور دکتر حمید کاظمی، رئیس مرکز؛ دکتر جعفر توفیقی استاد دانشگاه تربیت مدرس و وزیر پیشین علوم ، تحقیقات و فناوری؛ دکتر رضا منصوری، استاد دانشگاه صنعتی شریف و معاون سابق وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری؛ دکتر فتح‌الله مضطرزاده، رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران؛ دکتر بهزاد سلطانی مدیر صندوق شکوفایی و نوآوری؛ دکتر ناصر فکوه، استاد دانشگاه تهران؛ دکتر محمدرضا آراستی استاد دانشگاه صنعتی شریف؛ دکتر کامران باقری، متخصص نوآوری و فناوری؛ دکتر ناصر باقری مقدم، سرپرست معاونت پژوهشی مرکز ؛ دکتر سید مهدی سجادی فر مشاور رییس مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ؛ دکتر امیر ناظمی متخصص آینده پژوهی و سرکار خانم دکتر مریم جوان شهرکی، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) برگزار شد.

در ابتدای رضا دکتر منصوری، معاون پیشین پژوهش و فناوری وزارت علوم  برگزاری این نشست را به درخواست ریاست مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برای ترسیم چشم انداز 1404 عنوان کرد و گفت  این مرکز با هدف تقویت و فعالتر کردن آن در حوزه سیاست گذاری علم، فناوری و نوآوری چنین نشستی را برگزار کرده است.

دکتر حمید کاظمی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز در ادامه  تغییر در سیاست‌های علمی کشور را ناشی از عدم تصویب قانون تشکیلات و وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و گفت:« هدف از تأسیس این مرکز ایجاد یک اتاق فکر در کنار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای سیاست پژوهی و سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری بود.»

دکتر جعفر توفیقی، وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست با بیان پیشینه شکل گیری و تاسیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور خواستار این شد که این مرکز محل حضور و فعالیت استراتژیست‌های  سیاست گذاری علم باشد. رئیس ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ ریاست جمهوری گفت: «رسالت اصلی این مرکز این است که به یک اتاق فکر در تراز جهانی تبدیل شود».

دکتر فتح‌الله مضطرزاده، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز در این نشست با بیان این نکته که جای چنین نشست‌هایی در کشور خالی است گفت: «این نشست‌ها باید تبدیل به گفتمان شود و بعد این گفتمان در قالب مقاله علمی و پژوهشی منتشر شود».

در ادامه جلسه دکتر ناصر فکوهی، استاد گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز تاکید کرد رسالت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور سیاستگذاری در علم است نه تصدی‌گری. اوهمچنین با انتقاد از وضعیت ترویج علم در کشورو با اشاره تجربه دانشگاه میشیگان گفت:« هر ماه یکبار استادان این دانشگاه در تالار مرکزی شهر همایشی دارند و در آن پیچیده‌ترین مفاهیم علمی را به مردم توضیح می‌دهند و می‌گویند که چرا این فعالیت های دانشگاه برای مردم مهم است». او در ادامه تاکید کرد که این نشست‌ها نیز باید تبدیل به سند شود و مورد تصویب و اجرا قرار گیرد

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا