نشست شورای مشورتی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور 1404 برگزار شد

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، در این نشست که با حضور دکتر حمید کاظمی، رئیس مرکز؛ دکتر جعفر توفیقی استاد دانشگاه تربیت مدرس و وزیر پیشین علوم ، تحقیقات و فناوری؛ دکتر رضا منصوری، استاد دانشگاه صنعتی شریف و معاون سابق وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری؛ دکتر فتح‌الله مضطرزاده، رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران؛ دکتر بهزاد سلطانی مدیر صندوق شکوفایی و نوآوری؛ دکتر ناصر فکوه، استاد دانشگاه تهران؛ دکتر محمدرضا آراستی استاد دانشگاه صنعتی شریف؛ دکتر کامران باقری، متخصص نوآوری و فناوری؛ دکتر ناصر باقری مقدم، سرپرست معاونت پژوهشی مرکز ؛ دکتر سید مهدی سجادی فر مشاور رییس مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ؛ دکتر امیر ناظمی متخصص آینده پژوهی و سرکار خانم دکتر مریم جوان شهرکی، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) حضور داشتند، پیرامون چشم انداز این مرکز در آینده پیش رو، بحث و تبادل نظر شد.
در ابتدای جلسه دکتر منصوری، معاون پیشین پژوهش و فناوری وزارت علوم هدف از برگزاری این نشست را به درخواست ریاست مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برای ترسیم چشم انداز 1404 این مرکز با هدف تقویت و فعالتر کردن آن در حوزه سیاست گذاری علم، فناوری و نوآوری اعلام کرد.
دکتر حمید کاظمی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز گفت: بعد از تصویب قانون تشکیلات و وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بالطبع مأموریت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز دچار تغییر شد.
وی افزود: هدف از تأسیس این مرکز ایجاد یک اتاق فکر در کنار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای سیاست پژوهی و سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری بود.
دکتر کاظمی ادامه داد: سال گذشته برنامه راهبردی مرکز برای دوره زمانی 93 تا 96 را تدوین کردیم و پیرو آن نقشه راه برای فعالیت های آینده مرکز مشخص شده است.
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان نهادی دولتی وظیقه دارد در مسیر تحقق اهداف خود در راستای اهداف و سیاست‌های کلان کشور به ویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز کمک نماید.
وی افزود: با همین نگاه، به هنگام ورود به فاز عملیاتی برای انجام این ماموریت ها، رویکرد مرکز به کارگیری تمام ظرفیت‌ها و سرمایه‌های علمی و اجرایی کشور در سطح جامعه اعم از انجمن‌های علمی، سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی متعهد و توانمند علی الخصوص شرکت‌های دانش بنییان فعال در کشور برای اجرای برنامه‌ها و اقدامات توسعه‌ای خود برای رسیدن به چشم انداز 1404 مرکز است.
دکتر کاظمی ضمن اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تأکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه کشور بر اساس اقتصاد دانش بنیان، افزود: پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان چه در عرصه ملی و منطقه ای میسر نخواهد شد مگر آن که ما، نهادها و دستگاه‌های دولتی از شرکت‌های مستعد و توانمند دانش بنیان حمایت کنیم.
دکتر کاظمی گفت: این مرکز می‌تواند پژوهش‌های کشور را راهبری کند و حتی ما میان نهادهای سیاستگذار در بخش علم، فناوری و نوآوری یک هماهنگی و هم افزایی ایجاد کرده ایم.
وی به نقش این مرکز به عنوان یک اتاق فکر اشاره کرد و افزود: برای این که مرکز بتواند به عنوان یک اتاق فکر پشتیبانی محتوایی غنی و درخور توجهی را به نهادهای بالادست ارائه دهد نیازمند بهره گیری از تمام ظرفیت‌های جامعه علمی و تحقیقاتی کشور است. به همین منظور ما در تجدید ساختار سازمانی جدید مرکز که به تصویب هم رسیده است، شبکه ای تحت عنوان شبکه ملی سیاست پژوهی را تشکیل داده ایم که هدف آن، شناسایی و گردآوری متخصصان و صاحبان نظر و اندیشه حوزه علم، فناوری و نوآوری کشور می‌باشد.
کاظمی افزود: در حقیقت شبکه ملی سیاست پژوهی وظیفه مدیریت دانش و مدیریت پروژه‌های حوزه علم، فناوری و نوآوری در کشور را با بهره گیری از توان شبکه نخبگان و صاحبنظران این حوزه دارد.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان این که در حوزه ترویج علم در کشور نیز در دو سطح اقدامات گروه ترویج علم و اقدامات روابط عمومی فعالیت‌های مؤثری در این مرکز انجام شده است، گفت: گروه ترویج علم این مرکز که بسترسازی برای ترویج علم و سیاست گذاری مربوط به این حوزه در ایران را به عنوان بنیادی‌ترین هدف خود می‌داند، در سال گذشته علاوه بر مشارکت در برگزاری هفته جهانی ترویج علم، متولی برگزاری گردهمایی فعالان ترویج علم و نیز جشنواره دانش آموزی ترویج علم در سطح ملی بوده است.
دکتر کاظمی ادامه داد: این گروه علمی در کنار برگزاری این همایش‌ها و گردهمایی‌ها ،کارگاه‌ها و سخنرانی‌های علمی متعددی را نیز برگزار کرده است.
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در خصوص فعالیت‌های ترویجی روابط عمومی مرکز نیز گفت: یکی از اقداماتی که خوشبختانه با اقبال گسترده ای نیز از جانب علاقمندان مواجه شده است، راه اندازی نشست‌های علمی مردمی موسوم به سیتاک است.
دکتر کاظمی با بیان اینکه تا به حال سه نشست از مجموعه نشست‌های سیتاک برگزار شده که با استقبال علاقمندان به علم و فناوری مواجه شده است، افزود: نشست‌های سیتاک که مدت زمان هر نشست آن حدود 3 ساعت است با دعوت از دانشمندان و مروجان علم، برنامه‌های مختلفی از جمله گفت‌وگوی علمی، استندآپ ساینس و سخنرانی‌های علمی را برگزار می‌کند.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: یکی دیگر از اقدامات ترویجی روابط عمومی، انتشار مجله چراغ دانش برای نخبگان و سیاست گذاران حوزه علم و فناوری است که توانسته است در کنار سایر فعالیت‌های ترویجی مرکز از طریق رسانه‌های اجتماعی در عمومی سازی علم مورد استقبال قرار بگیرد.
دکتر جعفر توفیقی، وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست با بیان پیشینه شکل گیری و تاسیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اظهار داشت : این مرکز باید محل حضور و فعالیت استراتژیست‌های حوزه علم و فناوری باشد.
رئیس ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ ریاست جمهوری افزود: رسالت اصلی این مرکز این است که به یک اتاق فکر در تراز جهانی تبدیل شود.
دکتر توفیقی تاکید کرد: مرکز باید به نهادهای علمی، انجمن‌های علمی، مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها وصل شده و ارتباط موثری با این نهادها برقرار کند.
وی شبکه سازی را یکی از فعالیت های مهم این مرکز تحقیقاتی دانست و گفت : با شبکه سازی می‌توان به صاحبان اندیشه در هر جایی از کشور و جهان متصل شد.
این استاد دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: رسالت اصلی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور سیاست پژوهی در حوزه علم و فناوری است و روش شناسی انجام این کار نیز باید مبتنی بر جدید‌ترین روش‌های سیاست پژوهی دنیا باید باشد و هر نوع فعالیت و ماموریت دیگری باید حول این ماموریت و رسالت اصلی باشد.
دکتر فتح‌الله مضطرزاده، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز در این نشست با بیان این نکته که جای چنین نشست‌هایی در کشور خالی است گفت: این نشست‌ها باید تبدیل به گفتمان شود و بعد این گفتمان در قالب مقاله علمی و پژوهشی منتشر شود.
وی افزود: در ایران نهادهایی که در حوزه سیاست گذاری علم فعالیت می‌کنند متعدد شده اند، برخی نهادها و دستگاه‌ها در این زمینه فعالیت هایی شروع کرده اند و باید این فعالیت ها هماهنگ و متمرکز شود تا به نتیجه موثری بینجامد.
رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد : تعمیم آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به مراکز پژوهشی باعث شده است تا این مراکز از رسالت اصلی خود دور شوند.
دکتر بهزاد سلطانی مدیر صندوق شکوفایی و نوآوری نیز اظهار داشت : با توجه به این که این مرکز ماهیت اتاق فکر دارد، فعالیت های ترویجی باید در دستور کار مرکز قرار بگیرد چرا که در ادبیات اتاق فکر، 50 درصد فعالیت ها بر حوزه ترویج متمرکز است تا آن سیاست ها در جامعه پیاده شود.
وی پیشنهاد کرد که مرکز، معاونتی با نام معاونت ترویج ایجاد کند چرا که اهمیت آن به اندازه معاونت پژوهشی است.
وی همچنین به ضرورت شناسایی مخاطبان و رقبا در مرکز اشاره کرد و گفت : این مرکز باید به مرکز سیاست گذاری علم و فناوری در ایران تبدیل شود.
دکتر ناصر فکوهی، استاد گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز تاکید کرد : مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور باید سیاستگذاری کند نه تصدی گری.
وی با بیان این که از لحاظ ترویج علم در کشور در وضعیت خوبی قرار نداریم، به تجربه دانشگاه میشیگان اشاره کرد و گفت: هر ماه یکبار استادان این دانشگاه در تالار مرکزی شهر همایشی دارند و در آن پیچیده‌ترین مفاهیم علمی را به مردم توضیح می‌دهند و می‌گویند که چرا این فعالیت های دانشگاه برای مردم مهم است. این ارتقای فرهنگ عمومی مردم در حوزه علم است و ترویج یعنی همین.
دکتر فکوهی گفت : ساختارهای دانشگاهی و پژوهشی ایران عمدتا متعلق به اواسط قرن بیستم یعنی حدود 70 سال پیش است و این ساختار باید به روز شود.
وی تاکید کرد که این نشست‌ها نیز باید تبدیل به سند شود و مورد تصویب و اجرا قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا