وضعیت بهداشتی نامطلوب شناگاه های شمال کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، ضیاء الدین الماسی در نشست ساماندهی شناگاه های ساحلی استان های شمالی کشور افزود: سازمان محیط زیست در چند سال گذشته اقدام به پایش تمام شناگاه ها در سه استان گیلان، مازندران و گلستان کرده است.
وی ادامه داد: این پایش ها نشان داد که بسیاری از شناگاه ها مشکلات زیادی دارند، برخی از آنها در مصب رودخانه قرار گرفته اند و انواع آلودگی از جمله پساب ها و فاضلاب ها به راحتی وارد آن می شود، برخی ضعف زیرساخت و برخی نیز ضعف مدیریت دارند، همچین شاهد دفن کردن حجم زیادی زباله آن هم به صورت غیر بهداشتی در سواحل و نزدیک شناگاه ها هستیم.
الماسی گفت: در شمال کشور شناگاه هایی در قالب طرح سالم سازی دریا فعالیت می کنند که غریق نجات و هلال احمر در آنها مستقر است لذا از لحاظ ایمنی وضعیت بهتری دارند.
وی با اشاره به اینکه 135 واحد طرح سالم سازی در سه استان شمالی کشور وجود دارد افزود: در استان مازندران 94 طرح سالم سازی وجود دارد که سازمان محیط زیست 51 واحد را پایش کرده است، در استان گیلان از 33 طرح 19 واحد و در استان گلستان از هفت طرح سه واحد طرح پایش شدند.
الماسی ادامه داد: نتیجه پایش ها نشان داد از 51 واحد پایش شده در استان مازندران 11 واحد در وضعیت بحرانی یا فوق بحرانی قرار دارند که باید تعطیل شوند، در این راستا به علت بالا بودن بار میکروبی شناگاه های عباس آباد تعطیل شد.
وی افزود: در استان گیلان از 19 واحد پایش شده دو واحد در شرایطی قرار دارند که باید تعطیل شوند، هر چند شناگاه هایی مانند عشق آباد، حاجیی بکنده، ساحل قو و گل سرخ نیز بار آلودگی بالایی دارند اما تا حدودی قابل کنترل هستند و در استان گلستان نیز سه شناگاه وضعیت خوبی ندارد.
الماسی ادامه داد: پیشنهاد سازمان محیط زیست این است که از 33 شناگاه پایش شده در استان گیلان در دو شناگاه، استان مازندران 9 واحد و گلستان یک واحد پرچم زرد نصب شود که نشاندهنده بالا بودن آلودگی میکروبی در آنها است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سازمان محیط زیست برای ساماندهی شناگاه های کشور گفت: در دو سال ضوابط محیط زیستی مقابله با آلودگی ها تهیه و به مسوولان مربوطه ابلاغ شد و امضای تفاهم نامه سه جانبه میان سازمان حفاظت محیط زیست، دو وزاتخانه کشور و بهداشت درمان و آموزش پزشکی می تواند سند پشتیبان این ضوابط باشد.
در راستای ساماندهی و نصب پرچم در شناگاه ها تفاهم نامه ای تهیه شده که قرار است هفته آینده توسط معاونان سازمان حفاظت محیط زیست و دو وزراتخانه کشور و بهداشت درمان و آموزش پزشکی امضا شود.
الماسی گفت: پرچم گذاری با هدف اعلام وضعیت شناگاه ها انجام می شود به صورتی که پرچم آبی نشاندهنده سلامت آن شناگاه و زرد نشاندهنده آلوده بودن آن واحد است و باید مشکلات آن برطرف شود، در غیر این صورت تعطیل خواهد شد.
وی اظهار کرد: یک پرچم آبی بین المللی وجود دارد که به کشورهای موفق در این زمینه داده می شود که امیدواریم بعد از یک یا دو سال فعالیت در روند پرچم گذاری ها موفق به دریافت آن شویم، تاکنون چهار هزار ساحل از جمله دبی این پرچم را دریافت کرده اند.
وی گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود 100 میلیون تومان اعتبار برای نصب این پرچم ها در شناگاه ها مورد نیاز است.
الماسی با اشاره به اینکه فاز دوم این طرح در شناگاه های جنوب کشور اجرا می شود، اظهار کرد: هرمزگان دارای 30 شناگاه است که 11 واحد آن پایش شد ، خوزستان از 35 شناگاه هشت واحد و در بوشهر از 37 شناگاه 12 واحد پایش شده است.
نشست ساماندهی شناگاه های ساحلی استان های شمالی کشور عصر روز دوشنبه با حضور پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، علی ملازاده جانشین قائم مقام وزیر کشور در ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت کشور و علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیا بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا