رشد اقتصادی در پویایی شرکت های دانش بنیان

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، ' توسعه ' واژه ای پرکاربرد در سده های اخیر است که در دایره علوم مختلف به ویژه علوم سیاسی و اقتصاد کلان بیشترین کاربرد را داشته است و به این منظور که بخشی از تکامل راهبردی کشورها به واسطه توسعه انجام می شود.
در این بین مهمترین و کاربردی ترین نوع توسعه، به زعم کارشناسان ' توسعه پایدار ' است که در ایران به این توسعه نگاهی ویژه و اثرگذار شده است تا این توسعه بتواند در زیرساخت های کشور نقش آفرین باشد.
در تعریف جهانی توسعه پایدار یا Sustainable Development به این مساله اشاره شده است که توسعه ایجاد تعادل بین توسعه زیرساختی و حفظ محیط و طبیعت پیرامون است.
توسعه به نوعی ، کارکرد رشد اقتصادی را دارد و از این رو رشد اقتصادی و توسعه به منزله افزایش و رشد شاخص‌های اقتصاد کلان نظیر تولید ناخالص ملی و یا درآمد سرانه طی یک دوره زمانی (یک سال) است.
برای توسعه و افزایش رشد اقتصادی ، دیگر نمی توان به فرمول های کلاسیک و سنتی اکتفا کرد و باید از ظرفیت های جدید از جمله شرکت های دانش بنیان بهره گرفت.
شرکت های دانش بنیان به شرکت های گفته می شود که ایده ها را تبدیل به محصول می کند و بیشتر این شرکت ها در پارک علم و فناوری مستقل می شود.
براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ، شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی(شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش‌افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.
با این تعریف دانشجویان و جوانان ایرانی برای تبدیل شدند ایده های خود به محصول تجاری دست به کار شده اند و از یک دهه اخیر در تولید ملی سهیم شده اند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به شهرکرد گفت:در دولت یازدهم برای تجاری سازی ایده های کارآفرینی و حمایت از دانشجویان کارآفرین، تعداد مراکز رشد به 171مورد و میزان اشتغال ایجاد شده در این مراکز به 30 هزار نفر رسیده است.
محمد فرهادی در سفر به شهرکرد افزود:صادرات 500 میلیون دلاری محصولات شرکت های دانش بنیان در دولت یازدهم نشان از توجه دولت به این بخش است و ارتباط دانشگاهیان و فعالان در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و انعقاد قرارداد آنان با صاحبان صنایع نفتی، پتروشیمی و دفاعی برای تولید محصولات کاربردی در خور توجه است.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید: سهم شرکت های دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی (G.D.P) کشور اکنون 8 هشت دهم درصد است.
دکتر برات قبادیان در سفر به شهرکرد در گفت وگو با ایرنا افزود: بخش عمده تولید ناخالص داخلی کشور در صنعت و کشاورزی است و شرکت های دانش بنیان می توانند بخش مهمی از تولید ناخالص ملی را برعهده بگیرند.
نماینده مردم تهران ،شمیرانات و ری در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: مجلس و دولت مصوبات مهمی در برنامه ششم توسعه نگاه ویژه ای به اثرگذاری شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته اند.
فریده اولاد قباد در گفت و گو با ایرنا در شهرکرد افزود: تعداد شرکت های دانش بنیان در این دولت به دو هزار و 500شرکت رسید و قرار است در برنامه ششم به سه هزار شرکت افزایش یابد.
رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری نیز یکشنبه شب (بیست و یکم خردادماه) در مراسم تجلیل از مدیران شرکت های دانش بنیان استان گفت:جهان از ابتدای قرن 21 شاهد رشد اقتصاد دانش بنیان است و امروزه شرکت های فناور و دانش بنیان در شکوفایی اقتصاد کشورهای توسعه یافته نقش مهمی ایفا می کنند.
دکتر اسماعیل پیرعلی ، پارک های علم و فناوری را بستر ساز شکل گیری این شرکت ها دانست و افزود: ایران نیز در حال گذار به یک اقتصاد دانش بنیان است و با وجود بیش از 31 پارک علم و فناوری و بیش از 5 میلیون دانشجو و 3 میلیون فارغ التحصیل در کشور نیاز به تغییر گفتمان در حوزه فناوری و پیاده سازی دانشگاه نسل سوم دارد.
وی، ارزش واقعی شرکت های بزرگ و موفق را در ایده ها و اختراعات علمی آن ها عنوان کرد و تاکید کرد: در حال حاضر122 شرکت فناور و دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان مستقر است که با گردش مالی بیش از 720 میلیارد ریال، زمینه اشتغال بیش از 610 نفر از فارغ التحصیلان را فراهم کرده است.
وی اظهار امیدواری کرد، با توجه به اسناد بالا دستی، برنامه ششم توسعه و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری و اقتصاد مقاومتی شکوفایی و رشد کشور در اقتصاد دانش بنیان محقق شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز توسعه شرکت های دانش بنیان را از مهمترین برنامه های این دانشگاه عنوان کرد.
عبدالله قاسمی پیربلوطی در گفت وگو با ایرنا از ایجاد 6 شرکت دانش بنیان در این دانشگاه از سال آینده خبر داد و گفت: این شرکت ها با محوریت محصولات بومی چهارمحال و بختیاری فعال می کند و این شرکت ها محصولاتی مانند لبنیات پاستوریزه، گز، فرآورده و گیاهان دارویی، ترشی و شوریجات، صنایع دستی با محوریت نمد را تولید می کنند.
به گزارش ایرنا، اکنون که فرهنگ شرکت های دانش بنیان در بین دانشجویان در حال تبدیل شدن به یک گفتمان است وجود 60هزار دانشجو و بیش از 16هزار دانش آموخته دانشگاهی جویایی کار می تواند به توسعه این شرکت ها و تاثیر آن در رشد اقتصادی استان چشم امید داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا