تاکید همه کشورها بر اجرای توافق پاریس و ساز مخالف آمریکا

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، آمریکا تنها کشور عضو این گروه بود که با صدور یادداشتی خود را از بخشی که مربوط به آب و هوا و بانک های توسعه می شوند، جدا کرد و عملا این نشست 6 در مقابل یک بود.
کشورهای جی 7 بجز آمریکا در پایان این نشست بیانه نهایی را بطور متفق القول تایید کردند.
کانادا، فرانسه، ایتالیا، المان، ژاپن، انگلیس و کمیسیون اروپا در پایان این نشست و در این بیانیه بر تعهد قوی برای اجرای سریع و موثر توافق پاریس تاکید مجدد کردند و آن را یک ابزار جهانی برای مقابله موثر با تغییرات اقلیمی دانستند.
در این بیانیه امده است : جی 7 از حمایت دائمی سایر کشورها و بازیگران غیر دولتی در سراسر جهان از توافق پاریس استقبال می کند.
بدین ترتیب 6 کشور جی 7 در دفاع از توافق پاریس در مقابل آمریکا که بارها اعلام کرده بود که از این توافق خارج می شود، قرار گرفتند.
امضا کنندگان این بیانیه توافق پاریس را اجتناب ناپذیر خوانده و آن را برای امنیت و رفاه کره زمین ، جامعه و اقتصاد مهم دانستند.
امریکا با این که در خصوص مواضع خود مصمم است، اما اعلام کرد که متعهد به کاهش گازهای گلخانه ای از طریق اقدامات مستقل و خارج از توافق پاریس می شود.
'جانلوکا گالتی' وزیر محیط زیست ایتالیا نیز این اجلاس را فرصتی برای گفت و گو دانست و با تاکید بر لزوم اجرای توافق پاریس و با اشاره به خروج آمریکا از این توافق اظهار داشت: ما با توجه به تصمیم آمریکا که می خواهد با سیاست کاهش 'انیدرید کربن' خارج از توافق پاریس به پیش برود، تاکید می کنیم که توافق پاریس در خصوص تغییرات اقلیمی و آب و هوا قابل مذاکره نیست.
وی ادامه داد: به عقیده ایتالیا و اکثر کشورها که برخی از آنها در جی 7 هستند، توافق پاریس غیر قابل بازگشت و غیر قابل مذاکره است و خارج از این توافق ، ابزار دیگری برای رسیدن به اهداف مورد نظر و کاهش گازهای گلخانه ای وجود ندارد.
گالتی ادامه داد: برای مبارزه با تغییرات اقلیمی نیاز به هماهنگی است. تفاهم بدست آمده در Cop21 پاریس در سال 2015، یک توافق چند جانبه جهانی برای مداخلات هماهنگ شده جهت رسیدن به اهدافی است که با اقدامات داوطلبانه (امریکا) تفاوت دارد .
نشست دو روزه جی 7 با حضور وزرای محیط زیست ایتالیا، فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا، ژاپن و کانادا با موضوع مبارزه با آلودگی هوا و دفاع از پایداری زیست محیطی، آب و هوا و اوضاع اضطراری اقلیمی، اقتصاد سبز ، رسیدن به اهداف رشد پایدار، آلودگی دریاها و مالیات های زیست محیطی در شهر بولونیا برگزار شد.
در این نشست همچنین وزرای محیط زیست کشورهای خارج از گروه جی 7 ، از جمله شیلی، مالدیو، اتیوپی و رواندا نیز شرکت کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا