اولین خودروی خودران ایرانی

بدون شک آینده‌ی صنعت حمل و نقل وابسته به خودروهای خودران است. خودروسازی‌های بزرگ جهان با همراهی تعدادی از شرکت‌های مطرح فناوری مثل گوگل و اپل، برای توسعه‌ی فناوری خودران، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام داده‌اند تا هرچه زودتر به این تکنولوژی دست یابند. در حال حاضر هوشمند‌ترین وسایل نقلیه‌ی موجود در بازار، خودروهای تسلا هستند که به سیستم خودران سطح ۲، مجهز شده‌اند. در همین حال، خودروسازانی مثل مرسدس بنز، بی‌ام‌و و نیسان نیز از عرضه‌ی خودروهای تمام خودران در سال ۲۰۲۰ خبر داد‌ه‌اند.

در همین راستا و به منظور پیشگیری از افزایش فاصله با پیشرفت‌های روز دنیا، خودروسازی داخلی باید با سرمایه‌گذاری گسترده در این جهت حرکت کند. گفتنی است که در حال حاضر متخصصان شرکت دانش‌بنیان صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس PGITIC ، که در پارک علم و فناوری استان هرمزگان استقرار دارند، بعد از 3 سال آزمایش و تحقیق در چهار گروه مکانیک، نرم‌افزار، الکترونیک و کنترل موفق شدند که اولین سیستم هوشمند کنترل خودروی بدون راننده را در ایران طراحی و اجرا کنند.

 

تحقیق درباره‌ی این پروژه‌ در سال ۲۰۱۰ کلید خورده است و عملیات توسعه‌ی آن در سال ۲۰۱۲ به‌طور رسمی آغاز شده و در سال ۲۰۱۴ طراحی و پیاده‌سازی شده است. در نهایت فاز اول این پروژه در سال ۲۰۱۶ بهره‌برداری شد و در سال جاری نیز بعد از انجام تمام آزمایش‌های ایمنی، شاهد رونمایی رسمی آن خواهیم بود.

دکتر علی فتی، رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان با اعلام اینکه این سیستم پس از نصب روی خودرو، اولین آزمایش خود را به طول 25 کیلومتر با موفقیت و بدون دخالت انسان به پایان برد گفت، این سیستم قابلیت نصب روی تمام خودروهایی که گیربکس اتوماتیک دارند را داراست.

به گفته‌ی علیرضا شیخ جعفری، مدیرعامل شرکت صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس، خودروها با استفاده از این سیستم می‌توانند به صورت خودکار در مسیرهای شهری و بین شهری رفت‌و‌آمد کنند، زیرا در این سیستم هوشمند با استفاده از 3 دوربین و همچنین به‌کارگیری سیستم ناوبری جهانی (GPS)، سنسورهای اولتراسونیک و اسکنر لیزری ، نه تنها مسیر جاده و خیابان تشخیص داده می‌شود بلکه موانع و تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز رصد می‌شوند. پیاده‌سازی الگوریتم‌های بسیار سریع و دقیق پردازش تصویر با قابلیت تشخیص انسان، خودرو و خطوط جاده و خیابان، از ویژگی‌های دیگر این سیستم است که تمامی این موارد، دقت و امنیت حرکت را افزایش می‌دهند.

کنترل مرکزی این سیستم،  قابلیت کنترل فرمان خودرو را با دقت یک صدم درجه و کنترل پدال گاز و ترمز را به‌صورت هم‌زمان و با سرعت عکس‌العمل یک هزارم ثانیه دارا است.

شیخ جعفری در ادامه یادآوری کرد که قابلیت اتصال خودکار به اینترنت برای بررسی مسیر و شرایط جاده و آب و هوا در این سیستم وجود دارد که ضمن گزارش آب و هوا، تجهیزات ایمنی مناسب را نیز به شما اعلام می‌‌کند.

مدیرعامل شرکت صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس در ادامه به قابلیت شناسایی راننده از طریق پردازش تصویر در سیستم خودران اشاره کرد و گفت که این گزینه، امکان سرقت ماشین را غیر‌ممکن می‌کند.

 

ویدیویی از نحوه‌ی عملکرد سیستم خودران طراحی شده در ایران منتشر شده است که شما را به دیدن آن دعوت می‌کنیم.

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا