هشدار پلیس آمریکا در مورد یک ماده مخدر بسیار قوی

وضعیت اپیدمی مواد مخدر در آمریکا هر روز وخیم تر می شود. راد روزنشتاین، معاون دادستان کل اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده، در سخنرانی اخیر خود عنوان کرد که براساس داده های اولیه، میزان مرگ های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در سال 2016 در مقایسه با سال قبل، حدود 20 درصد افزایش یافته است.

آمار رسمی سال 2016 مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC) آمریکا، اواخر سال جاری میلادی منتشر می شود؛ با این حال، اطلاعات اولیه که از سوی نیویورک تایمز منتشر شد، حاکی از آن است که مرگ های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در آمریکا طی سال گذشته میلادی بالغ بر 59 هزار مورد بوده است.

این درحالی است که ماده مخدر مصنوعی فنتانیل (fentanyl) به چالش جدی برای کارشناسان و مسئولان تبدیل شده است. فنتانیل بقدری قوی است که حتی می تواند سلامت کارکنان خدمات اورژانس را که از آن برای بیماران استفاده می کنند، به خطر بیاندازد.

روزنشتاین ضمن هشدار در مورد خطرات مرگبار فنتانیل، خواستار اعمال مدیریت سختگیرانه تر برای تجویز این ماده مخدر شد و افزود: «استنشاق ذرات فنتانیل موجود در هوا می تواند منجر به مرگ افراد شود و نیروهای پلیس و کارکنان خدمات اورژانس با خطر جدی در این زمینه مواجه هستند.»

(تصویر: Getty Images)

ماده مخدر مصنوعی فنتانیل حدود 50 تا 100 برابر قوی تر از مرفین است و برای تسکین دردهای خاصی تجویز می شود؛ اما درعین حال، در خیابان ها نیز فروخته شده و اغلب با هروئین یا سایر مواد ترکیب می شود.

کیم جاندا، از محققان شیمی موسسه تحقیقات اسکریپس در سن دیه گو نیز خاطر نشان کرد، استنشاق این ماده مخدر بسیار خطرناک است. اما اصلی ترین مشکل اینجاست که فنتانیل به شکل پودر بوده و تفاوتی با سایر مواد ندارد؛ بنابراین تشخیص آن بسیار مشکل است و درصورت استنشاق، می تواند منجر به مرگ فرد شود.

براساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC)، مرگ ناشی از سوء مصرف مواد مخدر مصنوعی از جمله فنتانیل، بین سال های 2014 و 2015 حدود 72 درصد افزایش یافته است.

بجز صدها مورد مرگ ناشی از مصرف انواع مختلف مواد مخدر، اعتیاد مادر باردار باعث تولد نوزادانی مبتلا به سندرم پرهیز نوزادی (neonatal abstinence syndrome) می شود؛ این نوزادان در رحم مادر در معرض مواد مخدر قرار داشته و با همین وضعیت متولد می شوند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا