استرس زندگی شهری، طنین آواز پرندگان را نیز تغییر داده است

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، تلاش برای سازگاری با زندگی در مناطق شهری تاثیر زیادی بر سلامت پرندگان و حتی حشرات داشته است.
یک بیولوژیست به نام 'سیمون وات' با اشاره به نتایج تحقیقاتش در فستیوال علمی چلتنهام در انگلیس گفت: در این راستا پرندگان حتی 'موسیقی شهری' خاص خود را ابداع کرده اند که آهنگی سریع تر و زیرتر دارد زیرا باید خود را با سر و صدای ناشی از ترافیک وفق دهند.
وی گفت: در کل می توانیم بگوییم که پرندگان در شهرها مشترکاتی دارند، آنها تمایل دارند با صدای زیرتر آواز بخوانند، از نت های کمتری استفاده می کنند و سریعتر آواز می خوانند؛ آنها موسیقی شهری خود را دارند.
براساس این گزارش، اتفاق دیگری که به طور مشترک برای تمامی گونه های پرندگان در شهرها می افتد، این است که در اوقات مختلف آواز می خوانند و حتی شب ها به دلیل روشنایی مصنوعی خیابان ها، صدای آنها شنیده می شود؛ به واقع، توان پرندگان در شهرها جهت تعیین زمان کاهش یافته و در نتیجه برخی از آنها تحت استرس قرار دارند.
به گفته سیمون وات، این یک تکامل نیست بلکه عادت کردن است- این موجودات به محیط جدید خود عادت می کنند و طنین آواز خود را برای این که در هیاهوی سر و صدای بم ترافیک شهری شنیده شود، تغییر می دهند.
از سوی دیگر، پرندگان زمستان ها راهی شهرها می شوند، زیرا دمای هوا در شهرها به طور متوسط 5 درجه سانتیگراد گرمتر است.
براساس این گزارش، کبوترها نیز به عنوان یکی از گونه های پرندگان به واسطه زندگی در شهرها توان تشخیص تفاوت فصل ها را از دست داده اند زیرا شهرها به طور مصنوعی گرم هستند و آنها در تمام طول سال می توانند جفت گیری کنند و جمعیت خود را افزایش دهند ، بنابر این شاهین ها و بازها برای شکار آنها به شهرها می آیند.
بررسی ها نشان داده است که بازها با استفاده از روشنایی مصنوعی خیابان ها، شکار در شب را نیز آغاز کرده اند. به هر حال به نظر می رسد که فشار بر حیات وحش شهری یعنی پرندگان شهری، افزایش یافته است.
آنها در شهرها تمامی ساعات بیدار می مانند و ریتم شبانه روزی بدنشان دیگر کار نمی کنند و در ضمن، هر میزان غذایی که نیاز دارند، در دسترس آنها است.
به گفته سیمون وات، حتی نوعی پشه در Tube در لندن، برای تغذیه از انسان ها متحول شده و از تغذیه از پرندگان به تغذیه از انسان و موش روی آورده است.
وی همچنین توضیح داد که روباه ها نیز برای دسترسی به غذا به برخی شهرها رو آورده اند و به دلیل برخورد با خودروها، به جای طول عمر طبیعی هفت سال، اغلب تنها 15 ماه زندگی می کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا