شبکه تحقیقات در حوادث ترافیکی کشور افتتاح شد

به گزارش سیناپرس به نقل از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه پژوهشی «سلامت در حوادث ترافیکی» دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با همکاری پلیس راهور طی مراسمی با حضور رئیس ‌پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، و ریاست و معاونان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این دانشگاه آغاز به کار کرد.

همزمان با آغاز به کار این گروه پژوهشی که مسئولیت آن طی حکمی از سوی ریاست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به سردار دکتر موسی امیری استادیار دانشگاه علوم انتظامی «امین» و جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور سپرده شد، گروه آموزشی سلامت در حوادث ترافیکی و دبیرخانه دائمی شبکه تحقیقات در حوادث ترافیکی کشور نیز با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ، در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افتتاح شد.

سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در این مراسم که اساتید حوزه سلامت در حوادث ترافیکی دانشگاه های مستقر در تهران و دانشگاههای علوم پزشکی شیراز و تبریز حضور داشتند، با تشریح وضعیت کشور به لحاظ ترافیکی و حوادث آن ابراز امیدواری کرد که این کارگروه تحقیقاتی بتواند چالش بزرگ حوادث ترافیکی که خاص ایران نبوده و مساله جهانی بشمار می رود، مرتفع کند.

وی گفت: سالانه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در جهان، جان خود را در حوادث ترافیکی از دست می دهند و قریب به پنج میلیون نفر نیز مصدوم می شوند.

سردار مهری با اشاره به کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کشور ، افزود: در سال ۸۴، ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند، در حالی که این رقم در سال گذشته به کمتر از ۱۶ هزار نفر رسید و اگر همان روند صعودی ادامه می یافت، پیش بینی ۹۶ هزار کشته در حوادث ترافیکی قطعی بود.

وی تصریح کرد: هرچند که این روند رو به کاهش گذاشته است، اما میزان جان باختگان کشور ما در این حوزه همچنان نسبت به اروپا ، بیش از دو برابر است و متاسفانه ۵۱ درصد جان باختگان کشور ما در سال گذشته مربوط به افرادی بود که در صحنه پیش بیمارستانی و بیمارستانی جان خود را از دست دادند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با تاکید بر این نکته که هر مشکل براساس یافته های علمی قابل بررسی و حل است، گفت: امیدوارم با فعال شدن کارگروه تحقیقاتی سلامت در حوادث ترافیکی، به راهکارهای لازم برای حل این معضل برسیم و با برنامه ریزی ها در این خصوص که قطعا  باید «انسان» را محور قرار بدهد، به راه حل های ارزشمندی جهت ارائه به دولتمردان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه دست یابیم.

سردار مهری افزود : همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی با متخصصان در دانشگاهها سبب می شود که محققان بجای استفاده از اطلاعات کشورهای خارجی، از اطلاعات کشوری و منطقه ای کشور خودمان که نزد پلیس راهنمایی و رانندگی است و با توجه به شرایط و اقلیم کشورمان تهیه شده، استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه ۵۱ درصد جان باختگان حوادث ترافیکی در ایران بین سنین ۲۱ تا ۵۰ سال بودند ، اظهار داشت : این آمار نشان می دهد که ما هرچقدر در زمینه کاهش حوادث ترافیکی و تصادفات تلاش کنیم ، به ارتقای سلامت نیروی کار کشورمان کمک کرده ایم و قطعا با همکاری بین پلیس و دانشگاه ها ، به راه حل های مناسب در پیشگیری از حوادث دست می یابیم.

سردار مهری همچنین در ارتباط با تولید خودرو در کشور و ایمنی خودروها به عنوان عاملی در پیشگیری از حوادث ترافیکی گفت: هم اکنون ۱۹ میلیون خودرو در حال تردد در کشور داریم که با احتساب موتورسیکلت ها، بیش از ۳۰ میلیون دستگاه وسیله نقلیه در کشور ، در حال تردد است که ایمنی آنها نقش موثری در پیشگیری از حوادث ترافیکی دارد.

وی افزود: طبق بررسی های پلیس، طی سالهای گذشته ، هشت هزار نقطه حادثه خیز در کشور داشتیم که هم اکنون با توجه به اقدامات انجام شده ، به پنج هزار نقطه حادثه خیز کاهش یافته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور تاکید کرد: تقویت بخش امداد و نجات به لحاظ کمی و کیفی، تقویت آمبولانس های هوایی و زمینی، تقویت تیم های امدادی با آموزش های لازم و رفع نیازهای پزشکی آنان، تامین تجهیزات مورد نیاز در امداد و نجات، کاهش زمان ارجاع مصدوم به مرکز درمانی، رعایت استانداردهای لازم در تولید خودرو، رعایت مسایل زیست محیطی و رعایت کامل قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از جمله مسایلی است که محققان باید مورد بررسی قرار داده، چرا که در پیشگیری از مرگ و میر آسیب دیدگان ناشی از حوادث ترافیکی موثر هستند.

دکتر حمیدرضا خرم خورشید رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در این مراسم همکاری این دانشگاه با پلیس راهنمایی و رانندگی و امضای تفاهم نامه فی مابین را مربوط به سه سال پیش دانست و گفت : مشکلات مربوط به حوادث ترافیکی یک معضل ملی است که یک یا دو ارگان نمی تواند نسبت به رفع آن اقدام کند بلکه نیاز به همکاری تمامی ارگان های ذیربط است و می طلبد که راهکاری برای همکاری های بیشتر بین بخشی نیز داشته باشیم.

خرم خورشید افزود: باید براساس تحقیقات ، به کارهایمان زمینه علمی بدهیم و برای دانشگاه علوم بهزیستی باعث افتخار است که بتواند از تجربیات پلیس راهنمایی و رانندگی در انجام تحقیقات این حوزه استفاده کند و به ویژه که دانشگاه علوم بهزیستی تفاوت عمده ای با دیگر دانشگاهها دارد و با وجود دپارتمان های علوم انسانی در کنار علوم پزشکی، زمینه تحقیقات از ابعاد مختلف فراهم است و می توانیم به تمام مباحثی که مورد نیاز حوادث ترافیکی است بصورت یکجا در دانشگاه علوم بهزیستی، دسترسی داشته باشید.

وی ادامه داد: ضمن آنکه اطلاعات و امکانات پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ، فیلد مناسب کشوری را برای محققان و متخصصان این حوزه فراهم می آورد و می توانند از این پتانسیل به نفع جامعه و رفع مشکلات این حوزه استفاده کنند.

دکتر حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در این مراسم از تاریخچه همکاری این دانشگاه با پلیس راهور طی سه سال اخیر گفت: با امضای تفاهم نامه همکاری فی مابین، چندین طرح پژوهشی در سطح دکتری و فوق دکتری با پلیس راهور شکل گرفت و در حال پیگیری آن هستیم.

خانکه افزود: امیدواریم با راه اندازی گروه و مرکز تحقیقات سلامت در حوادث ترافیکی و دپارتمان مربوطه ، بتوانیم اولین داوطلبان مستر حوزه حوادث ترافیکی را جذب کنیم.

وی همچنین با اشاره به تاسیس دبیرخانه شبکه ملی تحقیقات سلامت در حوادث ترافیکی در دانشگاه علوم بهزیستی، اظهارداشت: در عین حال که پتانسیل ارزشمندی به لحاظ نیروی متخصص در این دانشگاه موجود است اما منابع مالی نیز در حمایت از این بخش مهم و حائز اهمیت است و امیدوارم با تلاش همه و همکاری پلیس راهور ، طرح های ملی در این حوزه تعریف شود.

خانکه به هزینه کرد ۷ تا ۱۰ درصدی تولید ناخالص ملی در حوزه حوادث ترافیکی اشاره کرد و افزود: متاسفانه ۵۰ درصد آسیب ها مربوط به ضعف در اقدامات پیش بیمارستانی است و امیدواریم بتوانیم با طراحی نقشه علمی کشور در این حوزه ، شواهدی تولید کنیم که راهگشای مسئولان کشور در این خصوص باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا