شناسایی دندانهای تازه در نخستین فسیل دایناسور کشف شده

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری مهر، مگالوساروسها به عنوان نخستین دایناسورهای شناخته شده در جهان محسوب می شوند که فسیل آنها حدود دو قرن پیش پیدا شد. اکنون و به لطف پیشرفته ترین فناوریهای تصویربرداری که به جهت دقت و ظرافت در صنایع مختلفی به کار گرفته می شود، محققان دانشگاه وارویک بریتانیا با همکاری موزه تاریخ طبیعی دانشگاه آکسفورد موفق به کشف دندانهای دیده نشده ای شده اند که پیشتر تصور نمی شد جایی در آرواره این جانوران غول پیکر داشته باشد.

پروفسور مارک ویلیامز محققی است که ۵ دندان از قلم افتاده این دایناسور گوشت خوار را در بقایای فسیل این جانور شناسایی کرده است.

این محقق با استفاده از فناوری سی تی اسکن و نرم افزار آنالیز سه بعدی اقدام به ثبت ۳ هزار تصویر اشعه ایکس از آرواره متعلق به یکی از دایناسورهای مگالوساروس کرده تا در نهایت به بررسی تصویر سه بعدی دیجیتالی این فسیل مشغول شود.

در ادامه این بررسیها، پروفسور ویلیامز موفق شد که برای نخستین بار در تاریخ درون آرواره اولین فسیل دایناسور کشف شده در دنیا را مشاهده کند. او در این بررسی، ۵ دندانی را مشاهده کرد که پیشتر کسی تصور نمی کرد وجود داشته باشند.

این تصویرسازی دیجیتالی همچنین نشان داد که در حین خارج کردن فسیل دایناسور، لطماتی به آن وارد شده است.

مگالوساروسها که به آنها «مارمولکهای بزرگ» هم گفته می شود از نوع دایناسورهای گوشتخوار بودند که در اواسط دوران ژوراسیک یعنی ۱۶۷ میلیون سال پیش زندگی می کردند. این جانوران حدود ۹ متر طول و نزدیک به ۱.۴ تن هم وزن داشتند.