ساخت بزرگترین مدل شبیه سازی جهان

تیمی از پژوهشگران موفق به ساخت بزرگترین نمونه ماکت ساخته شده از جهان هستی شدند که شامل شبیه سازی بیش از 25 میلیارد کهکشان می شود.  این مدل شبیه سازی می تواند دانشمندان را در درک و تفسیر بهتر ماده تاریک یاری کند.

در این پروژه تحقیقاتی، تیمی از پژوهشگران دانشگاه زوریخ به مدت سه سال و با بهره گیری از ابرکامپیوترهای موجود در دانشگاه، فعالیت کردند. اجرای این شبیه ساز حدود 80 ساعت به طول انجامیده و از 2 تریلیون ذره دیجیتال تشکیل شده است. در ابتدا این پروژه با هدف بررسی ماده سیاه و نحوه شکل گیری آن ساخته شده بود زیرا ماده سیاه هیچ نوری را منتشر نکرده و حتی سبب انعکاس نور نیز نمی شود و به این ترتیب مطالعه آن از طریق تلسکوپ غیر ممکن است. تنها روشی که پژوهشگران قادر به شناسائی و تعیین موقعیت این ماده هستند، اندازه گیری تاثیرات گرانشی تولید شده توسط این ماده است.

این مدل کامپیوتری ساخته شده توسط پژوهشگران دانشگاه زوریخ به منظور شناخت  بهتر این موضوع که ماده تاریک به چه شکلی بوده و چه خواصی دارد، تهیه و ارائه شده است.

در این طرح بیش از 2 تریلیون ذره متشکل از ماده تاریک مطالعه و مدل سازی شده و پژوهشگران تلاش کردند تا دریابند این ماده به چه صورت و چگونه به صورت انبوه درآمده شکل می گیرد. در پاسخ به این سوال و بر اساس مطالعات انجام شده اعلام شد که مناطق متراکم ماده تاریک از طریق رشته های نازک ماده تاریک به یکدیگر ملحق می شوند. در تصویر ارائه شده ، ماده تاریک متراکم به رنگ زرد نمایش داده شده و رشته های نازک ماده تاریک نیز با رنگ خاکستری دیده می شوند. در این تصویر همچنین کهکشان هایی مانند کهکشان راه شیری نیز دیده می شود که میلیاردها سال پیش شکل گرفته اند.

بر اساس اطلاعات اعلام شده، قرار است آژانس فضائی اتحادیه اروپا از این پروژه و ماکت شبیه سازی شده در ماموریت ویژه فضاپیمای اقلیدس (Euclid spacecraft) که با هدف ترسیم نقشه ای از دنیای مواد تاریک به ماموریت فرستاده خواهد شد، استفاده شود.

زمان آغاز ماموریت فضاپیمای اقلیدس سال 2020 میلادی اعلام شده و پیش بینی می شود این فضاپیما از میلیاردها کهکشان تصویربرداری کرده و انحراف نور ناشی از کشش ماده تاریک را در آن ها اندازه گیری کند. به این ترتیب نمونه شبیه سازی شده جهان هستی و ماده تاریک موجود در آن می تواند به دانشمندان ستاره شناس و متخصصین علوم فضائی که در پروژه اقلیدس مشغول فعالیت هستند، تصور دقیقی از آن چه پیش روی آن ها است، ارائه دهد. این نقشه شبیه سازی شده پس از اعزام اقلیدس به ماموریت و بر اساس اطلاعات ارسال شده از سوی این فضاپیمای پژوهشی ، اصلاح خواهد شد. پژوهشگران امیدوارند با ترسیم دقیق ماده تاریک، به ماهیت آن پی ببرند.

منبع: popularmechanics