حضورنهنگ قاتل در آبهای خلیج فارس

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،  داوود میرشکار روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست ( 16 تا 22 خرداد) افزود: با وجود اینکه جمعیت فک های خزری بسیار کاهش یافته و طبق آخرین سرشماری فقط 100 هزار فک در خزر وجود دارد، در تلاشیم این برنامه را با همکاری سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه در کشورهای حاشیه خزر تهیه کنیم.
وی با بیان اینکه برنامه های استان های گیلان، مازندران و گلستان به طور جداگانه تهیه می شود اظهار کرد: مرحله اول این برنامه مذاکره با سازمان های مردم نهاد کشورهای حاشیه دریای خزر است که در حال هماهنگی با آنها هستیم.
وی تاکید کرد:اکنون در برخی کشورهای حاشیه دریای خزر فک خزری را شکار می کنند که برای فرهنگ سازی برای جلوگیری از این کار تلاش کردیم با همکاری سازمان های مردم نهاد کشورهای حاشیه به ویژه روسیه، قزاقستان و ترکمنستان در ارتباط باشیم و قرار است یک مرکز تیمار فک های خزری در داغستان ایجاد شود.
مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تایید خبر حضور نهنگ قاتل در آبهای خلیج فارس گفت: این گونه خطری برای انسان ندارد و برای تغذیه به آب‌های ایران آمده است.
وی افزود: نهنگ قاتل گستره زندگی وسیعی از مناطق سرد تا حاره‌ای دارد بنابراین دیدن آن در خلیج فارس بعید نبوده است، طی سال‌های گذشته گزارش‌هایی در مورد وجود نهنگ قاتل در خلیج فارس داشتیم ولی مستند نبودند.
وی افزود: در دو ماه گذشته در امارات نهنگ قاتل دیده شده و در ماه گذشته نیز بین کیش و هندورابی مشاهده شد، همچنین در دو هفته گذشته نهنگ قاتل در استان بوشهر مشاهده شده بود.
میرشکار درباره علت نامگذاری این نهنگ به عنوان نهنگ قاتل گفت: از آنجا که دایره غذایی نهنگ قاتل متنوع است و علاوه بر ماهی از گونه ‌های مختلف مانند فک و شیر دریایی نیز تغذیه می‌ کند، به نهنگ قاتل مشهور شده است، نهنگ قاتل به علت هوش سرشاری که دارد می ‌تواند با انسان ارتباط برقرار کند و مشکل چندانی ایجاد نمی ‌کند.
وی افزود: تاکنون دو گزارش در دنیا در مورد حمله نهنگ قاتل به انسان بوده که آن هم نهنگ در اسارت بوده است اما این گونه آسیب چندانی برای انسان ندارد. 
مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 21 هزار هکتار از جنگل‌ های حرا در سواحل خلیج فارس و دریای عمان است، گفت: مطالعات پهنه بندی در سواحل مکران نشان می‌ دهد در این سواحل افزایش پهنه جنگل ‌های حرا را داشته‌ ایم.
وی افزود: در خلیج فارس به دلیل ساخت و سازها و تغییر اقلیم، جنگل ‌های حرا شرایط سختی دارند و تلاش می‌ کنیم با همکاری سازمان جنگل‌ ها مراتع و آبخیزداری برای پایش ، احیاء و حفاظت این جنگل ‌ها در خلیج فارس و دریای عمان اقداماتی انجام دهیم.
وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد فعال در این زمینه یک ماه گذشته بخشی از جنگل های حراء سواحل استان بوشهر را احیا کردند.
میرشکار گفت: همچنی طبق تفاهم نامه سه جانبه ای میان سازمان حفاظت محیط زیست، منطفقه آزاد قشم و جایکا این سه نهاد بر روی حفظ جنگل های حرا کار می کنند. 

پایش و حفاظت از گونه های در خطر انقراض 
وی اظهار کرد: یکی از وظایف دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، پایش، احیا و حفاظت از زیستگاه ها و گونه های در خطر انقراض است که در این راستا اقدامات زیادی صورت گرفته است و تلاش می کنیم بحث زیستگاه ها، پایش و حفاظت را همسو با سایر نهادهای مرتبط داشته باشیم.
میرشکار به کار حفاظت از لاک پشت های دریایی اشاره کرد و گفت: حفاظت از لاک پشت ‌های دریایی از اسفندماه سال 95 آغاز شد، این طرح را در خلیج فارس به پایان رسانده‌ایم و در حال حاضر جوجه لاک پشت‌ها به سمت دریا می ‌روند، اجرای طرح حفاظت از لاک ‌پشت‌های دریایی در دریای عمان نیز آغاز شده است.

 پایش آبسنگ های مرجانی 
مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه آبسنگ‌های مرجانی اهمیت بسیاری برای سازمان حفاظت محیط زیست دارند، اظهارکرد: در استرالیا سفیدشدگی آبسنگ‌های مرجانی مشاهده شده بود بنابراین قبل از شروع فصل گرما پایش آبسنگ‌ها را در بوشهر انجام دادیم و قصد داریم بعد از پایان فصل گرما نیز پایش دیگری انجام می‌ دهیم که امیدواریم شاهد کمترین تلفات در آبسنگ‌های مرجانی در این منطقه باشیم.
وی گفت: در این پایش سفید شدگی آبسنگ های مرجانی مشاهده نشده بود اما عواملی دیگری مانند صیادی غیر مجاز، افزایش طوطیا، انواع لوازم صیادی و لنگر اندازی کشتی ها تهدیدات دیگری آبسنگ های مرجانی را تهدید می کند.

پرورش ماهی در قفس 
میرشکار در ادامه با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس یکی از برنامه‌های دولت یازدهم بوده است گفت: سعی کردیم استقرار محل‌های پرورش ماهی در قفس در نقاط مناسب باشد تا پرورش ماهی کمترین آسیب را به محیط زیست دریایی وارد کند.
وی درباره گونه مهاجم تیلاپیا گفت: هدف سازمان شیلات پرورش ماهی تیلاپیا در خشکی است، با دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت محیط طبیعی، گونه مهاجم تیلاپیا را پیگیری می‌ کند و لازم است اطلاع رسانی در این مورد توسط این معاونت انجام شود.
وی افزود: در مورد تالاب شادگان با استان خوزستان در ارتباط بودیم، شواهد حاکی از آن است که پرورش این گونه در کشور عراق طی سال‌های گذشته باعث شد که تیلاپیا از طریق رودخانه منتهی به تالاب شادگان وارد آن شود. 
میرشکار ادامه داد: مطالعه ‌ای در مورد آلودگی تالاب شادگان از طریق ماهی تیلاپیا توسط اداره محیط زیست استان خوزستان انجام شده و نتایج این مطالعه موجود است، تلاش می ‌کنند از طریق بیولوژیک اقداماتی برای حذف ماهی تیلاپیا از تالاب شادگان انجام دهند اما به طور کلی پیگیری این موضوع نیز در حیطه اختیار معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

 تاثیر تغییر اقلیم بر دریاها 
مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اقدامات معاونت دریایی در حوزه تغییر اقلیم اظهار کرد: دو مورد تحلیل و مطالعه در خلیج فارس و دریای عمان و دریای خزر در زمینه تغییر اقلیم انجام شده و افزایش درجه حرارت دریاها و افزایش درجه حرارت تالاب‌های ساحلی در این مدت بررسی شده است که این دو موضوع می ‌تواند باعث از بین رفتن زیستگاه‌های حساس شود. 
وی افزود: علاوه بر این اسیدی شدن اقیانوس ‌ها بر اثر افزایش فعل و انفعالات شیمیایی یک تهدید فراگیر است که مورد توجه معاونت دریایی قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا