مجلس ساخت سد ایلیسو ترکیه را بررسی می‌کند

 

«نظر افضلی»، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اعلام کرد که اطلاعات جمع‌آوری شده در رابطه با پروژه‌ی مخاطره‌انگیز سدسازی کشور ترکیه را در جلسه‌ی روز یکشنبه با علی محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی در میان گذاشته و گفته است که موضوع را به کمیته‌ی آب هم جهت پیگیری اطلاع خواهد داد.

دولت ترکیه قصد دارد تا طرح ساخت سد ایلیسو را در جنوب شرقی این کشور اجرایی کند. با احداث این سد که سه برابر بزرگ‌ترین سد ایرانی یعنی کرخه ظرفیت دارد، همه‌ی 56 درصد حجم آبی که اکنون از خاک ترکیه به دجله سرازیر می‌شود، قطع خواهد شد و در پی آن اتفاقات تلخی چون بیابان‌زایی و خشک‌سالی در عراق افزایش پیدا می‌کند.

«محمد درویش»، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در رابطه با خسارات این اقدام از جانب ترکیه گفت، در دو دهه‌ی اخیر، دولت ترکیه با ساخت سدهای زیادی بر روی دجله و فرات، از ورود آب به کشورهای عراق و سوریه جلوگیری کرده و تمام آب این دو رودخانه را گرفته و باعث خشک شدن تالاب‌های مرکزی عراق و سوریه و تبدیل تالاب هورالعظیم به بزرگ‌ترین کانون ریزگرد در منطقه شده است. به دنبال این اقدام، 25 شهر از استان‌های غربی و مرکزی کشورمان نیز درگیر معضل ریزگردها شده و با افزایش چشمگیر این مسأله روبروئیم.

«نظر افضلی»، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با اشاره به سابقه‌ی بحران کم‌آبی در دریاچه‌ی ارومیه می‌گوید: « وقتی این معضل زیست محیطی به‌وجود آمد همه‌ی کارشناسان از سد سازی‌های غیر اصولی انتقاد کردند و دلیل بروز خشکسالی دریاچه‌ی ارومیه را در این مقوله گنجاندند. ولی بهتر بود احداث سد از ابتدا و بطور کارشناسانه مورد مطالعه قرار می گرفت. »

او در ادامه توضیح داد که این موضوع همیشه به صورت کلان مطرح بوده در صورتیکه باید ابعاد و جزئیات آن به طور دقیق کارشناسی شود و این امر مستلزم اقدامات مطالعاتی نهادهای ذیربطی چون سازمان محیط زیست و سازمان آب است. آن‌ها باید اطلاعات موثق را جمع‌آوری کنند و به مجلس ارائه دهند.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس همچنین به نقش مؤثر تشکل‌ها و «ان‌جی‌او» های طرفدار محیط زیست اشاره کرد و یادآوری کرد که همیشه حضور مردم و برگزاری کمپین‌های اعتراض‌آمیز در جلوگیری از اقدامات ضد محیط زیستی مؤثر و مفید بوده است.

از طرفی دیگر عباس پاپی زاده، نماینده‌ی مردم دزفول در مجلس، نسبت به تبعات زیست محیطی سدسازی ترکیه هشدار داد و گفت: « بر اساس برآوردهای سال گذشته حدود نود درصد تالاب هورالعظیم خشک شده البته اخیرا به دلیل بارندگی‌های فصلی بخشی از تالاب به صورت موقت آبگیری شده این در حالی است که در فصل پاییز با خشکی نود درصدی تالاب مواجه می شویم.»

او همچنین به عدم پایبندی کشور ترکیه به تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی، برای رعایت حق آبه‌‌ی تالاب‌ها اشاره کرد و تأکید کرد که حق آبه‌ی پنجاه ساله‌ی بین‌النهرین از بین رفته است و این جلگه‌ی سبز خشک شده است.

این نماینده‌ی مجلس، بر ضرورت بکارگیری دیپلماسی مؤثر از سوی وزارت امور خارجه برای حل این مشکل تأکید کرد و گفت که بی توجهی به این مسأله، شیوع ریزگردها و خشکی تالاب‌های خوزستان را به همراه داشته است.

غزال غضنفری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا