سند توسعه دریایی کشور آماده اجرا است

به گزارش سیناپرس به نقل  از ایرنا، پروین فرشچی امروز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست ( ١٦ تا ٢٢ خرداد) افزود: توجه به دریا در دهه های گذشته از طرف دولت و مردم بسیار کم بوده و این مساله موجب عقب افتادگی در این بخش شده است. 
وی اظهار کرد: اما در سه تا چهار سال اخیر به ویژه بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه دریامحور، سیاستگذاران توجه بیشتری به این بخش دارند. 
فرشچی ادامه داد: برای رسیدن به توسعه دریایی نیازمند یک سند بالا دستی بودیم که این کار با همکاری ١٨ نهاد دریایی از جمله سازمان های بنادر ودریانوردی، شیلات ایران، کشتیرانی، صنایع دریایی ، هواشناسی و نقشه برداری با برگزاری ٣٥ جلسه کارشناسی موفق به تهیه سند توسعه دریایی شدیم. 
وی اظهار کرد: برنامه ششم توسعه به طور مستقیم به موضوع سواحل و دریاها اشاره ندارد که با توجه به اهمیت حفاظت از عرصه های آبی نیازمند یک سند بالادستی در این زمینه بودیم که محقق شد. 

تهیه برنامه اقدام ملی برای خزر 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای دریای عمان و خلیج فارس برنامه اقدام ملی تهیه شده و تهیه این برنامه برای دریای خزر در دست اقدام است. 
وی افزود: در این سند صنایعی که موجب توسعه در بخش سواحل می شوند دیده شده و برای فعالیت آنها تمام الزامات زیست محیطی پیش بینی شده است. 
وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه دیده شده که ٦٥ درصد پیشرفت کشور در بخش دریاها باشد از این رو توجه به این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است. 
فرشچی گفت: برای داشتن راه نقشه توسعه باید همچنین پهنه بندی سواحل از جمله ساحل مکران تهیه شده شود که در آن مشخص می شود با توجه به داشته های زیست محیطی، اقتصاد و اجتماعی یک منطقه چه فعالیت هایی می توان انجام داد.
وی تاکید کرد:این اتفاق بسیار خوبی است زیرا پیش ازانجام توسعه ظرفیت منطقه مورد نظر مورد بررسی قرار می گیرد.

شناسنامه دار شدن جزایر 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شناخت جزایر از دیگر برنامه های معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست است زیرا برخی از جزایر به علت غیرمسکونی بودن ناشناخته باقی مانده اند.
وی افزود: بر این اساس شناسنامه دار کردن جزایر هم جزو برنامه های معاونت است که به علت نداشتن بودجه مورد نیاز تعداد محدودی از جزایر شناسنامه دار شدند اما این پروژه همچنان ادامه دارد.

تهیه سند گردشگری دریایی 
فرشچی گفت: تهیه سند توسعه فناوری دریایی و سند گردشگری دریایی از دیگر برنامه های معاونت دریایی سازمان محیط زیست است.
وی افزود: ایران کشوری است که اقتصاد آن وابسته به نفت و گاز است در حالی که با وجود سه پهنه آبی از جمله دریای خزر در شمال، دریایی عمان و خلیج فارس در جنوب و پنج هزار و 800 کیلومتر خط ساحلی پتانسیل بسیار خوبی برای کسب درآمد و فعالیت صنایع وجود دارد که از آن غفلت شده است.
فرشچی گفت: بسیاری از سواحل کشور توان فعالیت های صنعتی البته با در نظر گرفتن کامل ملاحظه های زیست محیطی را دارند که از آنها می توان برای صنعت گردشگری استفاده کرد که اجرای آن نیازمند تهیه سند توسعه است که انجام شد.

 برنامه پایش ملی سواحل و دریاها 
وی گفت: همواره پایش ها به انجام پروژه ها بستگی دارد یعنی پایش پروژه محور است از این رو هیچ وقت پارامترهای دریای اعم از شیمیایی و فیزیکی به طور منظم پایش نشدند که بر این اساس تهیه برنامه پایش ملی سواحل و دریاها مطرح و تهیه شد.
وی افزود: برنامه پایش ملی به ادارات کل استان ها ابلاغ شد و آنها بر اساس موقعیت جغرافیایی منطقه خود اقدام به پایش مناطق تحت پوشش می کنند.

 مدیریت سواحل دریایی نیازمند همکاری کشورهای حاشیه آن حوضه آبی است 
فرشچی با بیان اینکه شاید نتیجه اقدامات انجام شده در زمان کوتاه دیده نشود گفت: در چهار سال گذشته زمان زیادی صرف تقویت زیرساخت ها و تهیه و تدوین برنامه های مورد نیاز شد و اکنون دیگر زمان اجرایی شدن این برنامه ها است .
وی افزود: در ایران هم مانند سایر کشورها تقاضا برای فعالیت صنایع مختلف در سواحل زیاد است که در چهار سال گذشته بخش زیادی از کارها و وقت معطوف به ارزیابی این صنایع مانند پرورش ماهی در قفس، آب شیرین کن ها، اوراق سازی و بازیافت کشتی و انتقال آب که سازمان مخالفت کرد و فعلا منتفی شده است، شد.
فرشچی تاکید کرد: مناطق دریایی هیچ وقت توسط یک کشور مدیریت نمی شود چون دریاها فرامرزی هستند بنابراین مدیریت و نظارت بر آنها باید توسط تمام کشورهای حاشیه یک دریا انجام شود که در شمال ذیل کنوانسیون تهران با چهار کشور در دریاب خزر و جنوب ذیل کنوانسیون کویت با هفت کشور همکاری می کنیم.
وی گفت: سازمان بین المللی دریانوردی پروتکل های زیادی دارد که ایران به بیشتر آنها ملحق شده است، این پروتکل ها تعهدی که ایجاد می کنند بیشتر مربوط به حفظ محیط زیست دریاها است.

 زباله ها معضل دریاها 
فرشچی اظهار کرد: امروزه شاهد ورود حجم زیادی زباله در دریاها هستیم که به یک معضل در این پهنه های آبی ایجاد شده است.
وی افزود: در دنیا 20 منطقه دریایی وجود دارد که به علت توسعه در بخش های مختلف بر این پهنه های آبی هم فشار زیادی وارد می شود که برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد برای اولین بار در سال 1997 به علت اهمیت موضوع به تهیه پروتکل هایی برای حفاظت از دریاها و اقیانوس ها می پردازد تا بر اساس آن کشورها حدود اختیارات خود در راستای حفظ محیط زیست دریاها را بدانند و اقدام به تهیه و تدوین برنامه های حفاظتی کنند.
فرشچی گفت: بر این اساس پروتکل لندن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بیشتر به مدیریت زباله های دریای توجه دارد.
وی تاکید کرد: شاید در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان زباله های دریایی فعلا معظل نباشند اما علت آن نبود زباله نیست بلکه شاید ما زباله های دریایی را نمی شناسیم و از میزان حجم آنها مطلع نیستم از این رو تهیه برنامه جامع برای این مووضع در دستور کار قرار دارد، اما در کشورهای دیگر به معضل تبدیل شده است.

وجود 100 هزار فک خزری 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آخرین سرشماری فک خزری در سال 2012 توسط شرکت های نفتی خزر و با همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر به ویژه روسیه و قزاقستان انجام شد که نتیجه آن وجود حدود 100 هزار فک خزری بود.
وی افزود: در حالی که در دهه 90 یک میلیون فک خزری داشتیم یعنی در این مدت 900 هزار فک را از دست دادیم که به شکار بی رویه آن در برخی کشورهای حاشیه خزر برای استفاده از گوشت، پوست و تهیه روغن بر می گردد.
فرشچی اظهار کرد: در سال 2008 تلاش شد تا فک خزری به عنوان گونه در خطر انقراض مطرح شود ومتعاقب آن تحت همکاری های منطقه ای در سطح دولت ها برنامه اقدام برای حفظ فک خزری مطرح شد و اکنون در سطح سازمان های مردم نهاد کشورهای حاشیه دریای خزر در حال پیگیری است.

تهیه برنامه برای اجرای هدف 14 توسعه پایدار 
وی گفت: سازمان محیط زیست در سطح کشور مسوولیت لحاظ کردن شاخص های مرتبط با توسعه پایدار را در دارد که هدف 14 توسعه پایدار حفاظت از دریاها و بهره برداری پایدار از این پهنه های آبی است.
وی افزود: بر این اساس تا جایی که توانستیم، برنامه های اجرایی برای اجرای هدف 14 توسعه پایدار را با همفکری و همکاری سازمان های مرتبط تهیه تدوین کردیم.
وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع اهداف توسعه پایدار، جلسه ای در ماه جولای در سطح رهبران کشورها و یا وزرای خارجی در نیوریورک برگزار می شود که هر کشوری برنامه اجرایی خود برای توسعه پایدار را ارائه می کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا