روسها می آیند

دولت روسیه تخمین می زند طی 20 سال آینده سفارش ساخت نزدیک به یکهزار فروند از هواپیمای Irkut MC-21 را دریافت کند. تنها چند روز پیش بود که این هواپیمای جدید از زمین برخاست و به مدت 30 دقیقه پرواز کرد. در این نمایش هوایی، MC-21 تا حداکثر ارتفاع تعریف شده برای آن یعنی 3280 فوت اوج گرفت و به حداکثر سرعت 300 کیلومتر بر ساعت هم رسید. شرکت Irkut به عنوان طراح و سازنده این هواپیما می گوید در این پرواز آزمایشی تمامی فناوریها و تجهیزات مربوط به حفظ پایداری و کنترل پذیری هواپیما مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

همچنین موتورهای توربوفن Pratt & Whitney PW 1400 G این سیستم پروازی هم با دقت کنترل شد تا مشخص شود همه سیستمها بدون نقصی در عملکرد به کار خود ادامه می دهند. دنیس مانتروف، وزیر تجارت و صنعت روسیه معتقد است تا سال 2037 امکان تولید بیش از یکهزار فروند از این هواپیما وجود دارد.

او ضمن اشاره به فناوریهای به کار گرفته شده در ساخت بال منحصربفرد کامپوزیتی این هواپیما می گوید: برنامه اصلی در ارایه MC-21 بر این اصل استوار بوده که تکنیکهای نوین طراحی و بهترین دستاوردهای صنعتی و فناورانه به کار گرفته شود. به باور این مقام عالی رتبه دولت روسیه، هواپیمای جدید سرزمین ترازها هزینه های مربوط به پرواز را بین 12 تا 15 درصد در مقایسه با همتایان فعلی اش کاهش می دهد. او ادامه می دهد: ما به پشتیبانی از پروژه MC-21 ادامه می دهیم تا مکانیسمهای مؤثر لازم برای تسریع روند ساخت این هواپیما مهیا شود. ما به بازارهای داخلی و بین المللی چشم دوخته ایم.

با این حال شرکت سازنده این هواپیما آینده روشنتری را برای این محصول جدید ترسیم کرده است. یوری اسلیسار رئیس شرکت Irkut تخمین می زند که تقاضای جهانی برای MC-21 طی 20 سال آینده به 15 هزار فروند برسد که در مقایسه با پیش بینهای دیگر رقم بسیار خوشبینانه تری است. او می گوید: ما به اعتبار، موقعیت و آسایشی که در این هواپیمای جدید ایجاد شده باور داریم و قطعا سایر خطوط هوایی در نقاط مختلف جهان ویژگیهای آن را مورد ستایش قرار می دهند.

هواپیمای مسافربری MC-21 اکنون در مراحل آزمایش پرواز و دریافت مجوزهای لازمی است که بر اساس معیارهای داخلی روسیه و استانداردهای بین المللی تهیه شده است. اخیرا شرکت سازنده، فرآیند دریافت مجوزهای لازم از آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) را آغاز کرده است. به همین منظور نمایندگان شرکت Irkut و مقامات رسمی حمل و نقل هوایی فدرال روسیه نشست هایی را با نمایندگان آژانس ایمنی هوانوردی اروپا برگزار کرده اند. اما این تازه آغاز نشستهایی از این دست است و گفته می شود در روزهای آتی نشست مشابه دیگری در مسکو برگزار خواهد شد تا اطلاعات بیشتری از سوی شرکت سازنده در اختیار نمایندگان EASA گذاشته شود.

در همین حال شرکت Irkut از سرگیری تلاشها برای جذب سفارشهای جدید را دنبال می کند، اقدامی که طی سه سال گذشته متوقف بوده است. از سوی دیگر به نمایشگاه هوایی پاریس نزدیک می شویم و این شرکت جهت متقاعد کردن سایر خطوط هوایی برای خرید MC-21 برنامه های گسترده ای را تدارک دیده است. نمایشگاه هوایی MAKS روسیه نیز فرصت مغتنم دیگری است که شرکت سازنده از هم اکنون به آن چشم دوخته است. این نمایشگاه در ماه جولای برگزاری می شود.

شرکت Irkut حساب ویژه ای بر روی این هواپیمای جدید و پیشرفته باز کرده و امیدوار است مشتریانش را از سراسر جهان برای خرید MC-21 متقاعد کند. این شرکت اعلام کرده در ماههای اخیر نشستهای زیادی را با مشتریان اروپایی، آمریکای لاتین و جنوب شرق آسیا برگزار کرده است. این شرکت همچنین آنالیزهای مسیر را برای 25 خطوط هوایی انجام داده و در این خصوص اعلام کرده که چهار مشتری خواسته اند تا مطالعه جدی تری درباره این هواپیمای جدید انجام دهند.

به نظر می رسد کشورهایی همچون مالزی و مصر از جمله مشتریان نخست این هواپیمای جدید باشند. شرکت Irkut برای جلب نظر مدیران ارشد خطوط هوایی این کشورها تلاشهای زیادی کرده اند و به انعقاد قرارداد خرید محصول جدیدشان توسط این کشورها امید زیادی دارند. این شرکت همچنین همکاری جدیدی را با خطوط هوایی لوفت آنزا آغاز کرده تا MC-21 در بازارهای بین المللی پررنگ تر به نظر مشتریان برسد.

به هر حال جت مسافربری MC-21 را باید به عنوان محصولی جدید از صنایع هواپیماسازی روسیه به شمار آورد که مقامات این کشور حساب خاصی روی آن باز کرده اند. همزمان که این هواپیما از زمین بلند می شود این ذهنیت در نزد کارشناسان صنعت هوانوردی ایجاد می شود که هوانوردی روسیه خیز بلندی را به سوی آینده برداشته است.

برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله Flight International فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا