شیوع بیماری قارچ زغالی در جنگل های زاگرس

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، بهمن افراسیابی در نشست هم اندیشی مبارزه با طغیان آفت جوانه خوار بلوط در جنگل های کردستان افزود: این بیماری به دلیل کاهش بارندگی در چند سال گذشته تشدید شده و هم اکنون به بیش از 10 درصد از این مقدار جنگل آفت زده خسارات جدی وارد کرده است.
وی با اشاره به آفت کرم جوانه خوار بلوط نیز اظهار کرد: این آفت بیشتر در جنگل های زاگرس شمالی شیوع پیدا کرده و اکنون در بیش از 188 هزار هکتار در استان های کردستان، آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه شاهد این آفت هستیم.
وی اضافه کرد: تغییر اقلیم، تخریب منابع طبیعی (جنگل و مرتع)، استفاده نادرست از منابع و تغییر کاربری های غیرمجاز از عوامل گسترش این آفت ها است.
افراسیابی گفت: سازمان جنگل ها با شناسایی آفت، تهیه نقشه مناطق بحرانی و تهیه دستورالعمل هایی، آموزش جنگلبانان و جوامع محلی را در دستور کار قرار دارد.
وی اظهار کرد: مبارزه با این آفت به طرق مختلف از جمله مبارزه بیولوژیکی (محلول بی تی) و مبارزه مکانیکی به 2 صورت سرشاخه زنی و استفاده از تله های فرمونی انجام شده است.
به گفته وی برای مبارزه با این آفت لازم است همه دستگاه های اجرایی منابع طبیعی را همیاری کنند تا از ایجاد آسیب های جدی تر به جنگل ها جلوگیری شود.

**حفاظت از 18 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور به مردم واگذار شد
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها در ادامه گفت: برای نخستین بار در قالب طرح صیانت از منابع طبیعی و مشارکت بهره بردری در امر حفاظت در دولت تدبیر و امید حفاظت از 18 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی به مردم واگذار شد.
افراسیابی افزود: در گذشته مساله حفاظت از منابع در سازمان جنگل ها و بدنه دولت نگاهی حاکمیتی بود و معتقد بودند که این عرصه ها متعلق به دولت است و دولتی ها باید آن را حفظ کنند.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم و سازمان جنگل ها به مقوله حفاظت از منابع طبیعی نگاه حاکمیتی ندارد، یادآورشد: در این دولت بود که طرحی به نام حفاظت مشارکتی تهیه و ابلاغ شد.
این مسئول گفت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته که مبتنی بر مشارکت مردم در نظارت بر منابع طبیعی است، این طرح 83 درصد موفق بوده است.
افراسیابی افزود: همچنین مطالعات دانشگاه چهارمحال و بختیاری در منطقه زاگرس نیز نشان می دهد که این طرح حدود 70 درصد موفق بوده است.
**پروانه جوانه خوار بلوط که به انگلیسی green oak leaf- rollermoth گفته می شود، در سال های اخیر خسارت بسیار زیادی را به درختان بلوط استان کردستان زده است.
این حشره با تغذیه از جوانه های رویش و زایشی و غنچه ها و برگ های جوان درختان بلوط در اوایل فصل رویش باعث لخت و بی برگ شدن و حالت خزان گرفتن آنها در جنگل­ می شود.

**بیماری زغالی بلوط
عامل این بیماری قارچ biscogniaxia mediteranea است و این قارچ از خانواده Xylariaceae و یک آسکومیست بوده و این بیماری در سال 90-89 برای نخستین بار در ایران در جنگل‌های گلستان بر روی شاه بلوط‌ های گونه Quercus castaneifolia گزارش شده است.
این بیماری به‌صورت پژمردگی شاخ و برگ‌ها و خروج شیرابه‌های سیاه رنگ از داخل تنه نمایان می شود و به مرور زمان شیرابه افزایش یافته و حالت زغالی شکل در روی تنه و سیاه شدن در زیر پوست قابل رؤیت است و در نهایت منجر به مرگ کامل درخت می‌شود.
جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا