زنان نقش راهبری در حفظ محیط زیست دارند

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته محیط زیست با حضور در برنامه تلویزیونی به خانه بر می گردیم، افزود: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است که تغییر اقلیم این وضعیت را تشدید می کند، بنابراین حفظ منابع از جمله منابع آب بسیار مهم است.
وی با بیان این که مردان نیز در راستای حفظ محیط زیست نقش دارند گفت: اما از آنجا که زنان قلب خانواده به حساب می آیند تاثیر بیشتری خواهند داشت.
ابتکار تاکید کرد: نقش زنان در حفظ محیط زیست در شهر و روستا هیچ تفاوتی ندارد، امروزه در حاشیه دریاچه ارومیه با همکاری زنان روستایی در حال تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب و معیشت جایگزین هستیم.
وی اظهار کرد: زنان می توانند هم به اقتصاد خانواده کمک کنند و هم در حفظ محیط زیست و حفظ داشته ها نقش داشته باشند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید امروزه فشار را از روی منابع آبی برداریم و به طور کلی یکی از راه های نجات دریاچه ارومیه کاهش مصرف آب و اصلاح الگوی آبیاری است، البته تمام ایران باید از این الگو تبعیت کنند و زنان چه در شهرها و چه روستاها نقش مهمی در این زمینه دارند.

*** منابع را هدر ندهیم
وی افزود: ایران کشوری است که از منابع نفتی و گازی فراوانی برخوردار است، اما به علت مصرف بی رویه و نادرست در حال از دست دادن بخش زیادی از آن هستیم البته قسمتی از آن به یارانه ای بودن انرژی بر می گردد زیرا به همین دلیل هیچ وقت قیمت انرژی در کشور واقعی نبوده است.
له گغته ابتکار، بنابراین در حال هدر دادن منابع خود هستیم که نتیجه آن انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا است؛ زنان در این میان و در راستای اصلاح الگوی مصرف نقش موثری دارند.
معاون رییس جمهوری افزود: هوشمند سازی موتورخانه های منازل و تنظیم دمای خانه ها در زمستان بسیار مهم است، در کشور در فصل سرد زمستان شاهد تنظیم دمای منازل در حدود 24 تا 25 درجه هستیم که در این وضعیت، اهالی خانه از البسه تابستانی استفاده می کنند، در حالی که در هیچ جای دنیا اینطور نیست، این رفتاری است که به ضرر محیط زیست تمام می شود و زنان در کاهش آن نقش مهمی دارند.

*** هدر رفت یک سوم غذای تولید شده
وی در ادامه به هدر رفت مواد غذایی اشاره کرد و گفت: بر اساس امار جهانی یک سوم غذای تولید شده از مزرعه تا سفره هدر می رود در حالی که برای این میزان غذا 27.5 میلیارد متر مکعب آب مصرف شده است، بنابراین در این روند غذا هدر می رود، منابع آبی تلف می شود و پسماند نیز تولید می شود بنابراین یک معادله باخت- باخت- باخت است.
ابتکار تاکید کرد: در این میان زنان می توانند مانع این میزان هدر رفت غذا شوند؛ این موارد در تعالیم دینی و فرهنگی ما نیز آمده اما در نقطه ای در میان راه آنها را از دست داده ایم، امروزه دنیا روی این تعالیم تاکید دارد و پویش های جهانی برای جلوگیری از اسراف غذا شکل گرفته است.
وی درباره نقش آفرینی زنان ایرانی در شکل گیری تشکل های محیط زیستی، آنها را بسیار الهام بخش دانست و توضیح داد: به طور کلی نقش مادری، تربیت فرزند و قدرتی که مادر برای تاثیرگذاری روی فرزند و خانواده دارد، تاثیر زیادی در شکل گیری فرهنگ محیط زیستی در خانواده خواهد داشت، اگر این تاثیر به بعد اجتماعی تبدیل شود و بر رفتارهای نادرست تاثیر بگذارد بسیاری از مشکلات محیط زیستی برطرف خواهد شد.

*** از کیسه های پلاستیکی استفاده نکنیم
ابتکار در پاسخ به این که شخص وی چه رفتار محیط زیستی در منزل دارد، گفت: سعی می کنم تفکیک زباله از مبدا صورت گیرد و از کیسه های پلاستیکی استفاده نمی کنم.
وی با اشاره به طرح ممنوعیت کیسه های پلاستیکی در کشور گفت: آیین نامه ای برای کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در دولت مطرح شده است که امیدواریم به زودی مصوب و اجرایی شود.

*** ورود مباحث زیست محیطی به کتاب های درسی
معاون رییس جمهوری اظهار کرد: همچنین همکاری خوبی با وزارت آموزش و پرورش داریم، بخش محیط زیست وارد مهدهای کودک و پیش دبستانی ها شده است، مباحث محیط زیستی در کتاب های درسی دیده می شود و تعداد زیادی از مربیان مهدهای کودک و پیش دبستانی آموزش محیط زیستی دیده اند.
ابتکار افزود: همچنین در بخش پیشاهنگی، بچه ها ذر عمل با مفاهیم محیط زیست آشنا می شوند، تشکل های دانش آموزشی برای حفظ محیط زیست شکل گرفته که بسیار فعال و با نشاط هستند، در کنار اینها از سال گذشته طرح یک محیط بان در مدارس را اجرا کردیم که در این طرح یک محیط بان با حضور در مدارس حاشیه یا داخل مناطق حفاظت شده به بیان خاطرات خود از حضور در طبیعت و اهمیت حفظ محیط زیست برای دانش آموزان صحبت می کند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

*** ایجاد مدارس طبیعت راهی برای کاهش فاصله با طبیعت
وی گفت: امروزه یکی از آفت های محیط زیست توسعه شهرنشینی است که فاصله بین انسان ها به ویژه کودکان را با طبیعت زیاد می کند که سازمان محیط زیست برای حل این مشکل با همکاری بخش خصوصی اقدام به ایجاد مدارس طبعیت کرده است،
وی افزود: اکنون 46 مدرسه طبیعت در کشور وجود دارد که کودکان در آنها ساعت ها به طور مستقیم با خاک و گیاه و به طور کلی طبیعت سرو کار دارند و این مساله موجب کاهش فاصله با طبیعت و بازگرداندن نشاط به آنها می شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: آموزش در این مدارس بازی محور است و کودکان با بازی کردن با مفاهیم محیط زیست و اهمیت حفاظت از آن آشنا می شوند.

*** تلاش برای تغییر سنت شکار به فرهنگ حفاظت از محیط زیست
وی در ادامه به شهادت سه تن از محیط بانان در سال گذشته همزمان با مبارک رمضان به دست شکارچیان گفت: سال گذشته در کمال ناباوری در این ماه مبارک سه محیط بان خود از استان های فارس و هرمزگان را از دست دادیم که امیدواریم دیگر هیچ وقت تکرار نشود.
ابتکار گفت: تغییر نگاه نسبت به طبیعت و شکار یکی از کارهای مهم سازمان محیط زیست است زیرا دیگر طبیعت ایران توان و ظرفیت شکار ندارد، از این رو در نقاطی از کشور که شکار به شکل سنتی مطرح بود ، تلاش می کنیم این نگاه را تغییر دهیم و در همین راستا تعداد زیادی از شکارچیان تفنگ های خود را زمین گذاشتند و یا شکستند و جالب اینکه به جمع دوستداران و حامیان محیط زیست پیوستند.
وی افزود: ایران از لحاظ دارا بودن تنوع زیستی جزو 20 کشور اول دنیا است اما در عین حال بسیار شکننده است که نقش زنان در حفظ آن نیز بسیار پررنگ است.

*** با اقدامات تروریستی خللی در همدلی ملت ایران ایجاد نمی شود
ابتکار در ابتدای سخنان خود به حادثه تروریستی سه روز گذشته در تهران اشاره کرد و گفت: مردمانی که با مهربانی، یکدلی و وحدت در کنار هم باشند هیچ عاملی نمی تواند خللی در اراده و اتحاد آنها ایجاد کند.
وی تاکید کرد: ملت ایران ملتی است که با همدلی در مقابل تروریسم ایستادگی می کند و تمام اقداماتی که با هدف درهم شکستن این همدلی انجام می شود نتیجه ای نخواهد داشت.
ابتکار گفت: نیروهای وزارت اطلاعات، سپاه، بسیج و ارتش برای برقراری امنیت مجاهدت کردند که کار بسیار سختی است، همچنین اگاهی مردم نسبت به مسایل نیز تاثیر گذار بوده است و کمک می کند هیچ توطئه ای نتواند علیه این ملت شکل بگیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا