تولید غده‏ های بذری سیب زمینی عاری از ویروس در دانشگاه صنعتی اصفهان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، عضو تیم اجرایی این طرح روز دوشنبه اظهار کرد: سیب زمینی در بیش از 130 کشور جهان و در مساحتی بالغ بر 18 میلیون هکتار کشت می‏ شود و از آنجا که تکثیر این محصول عمدتاً از طریق غیرجنسی است، در اغلب مناطق جهان مورد تهدید امراض و آفات متعدد قرار می گیرد. 

صابر محمدنیا با اشاره به انتقال و گسترش بیماری‏های بین نسلی از طریق غده‏ های بذری آلوده تصریح کرد: محققان کشورمان همگام با سایر کشورهای دنیا، تحقیقات دامنه ‏داری را در زمینه تولید گیاهچه‏ های عاری از ویروس از طریق کشت بافت و تولید ریزغده‏ های گلخانه‏ ای عاری از عوامل بیماری‏ زای ویروسی، با هدف دستیابی به یک فناوری قابل دسترس و سازگار با نیازها و امکانات داخلی پی‏ ریزی و اجرا کرده اند. 

وی افزود: بدین منظور سیستم کارآمد تولید رسمی غده بذری سیب زمینی که در زمینه تولید غده‏ های بذری پیش ‏پایه و پایه پیشرفت‏ های قابل توجهی را حاصل نمود، ایجاد شد. 

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان تهیه غده ­های بذری عاری از ویروس سیب ­زمینی با استفاده از تکنیک­ های کشت­ بافت را مهمترین مشخصه این طرح بیان کرد و افزود: در این فرآیند ابتدا گیاهانی که مشخصه اصلی رقم مورد نظر را دارند انتخاب شده و سپس وارد فرآیند ویروس زدایی می­شوند. 

محمدنیا اضافه کرد: در ادامه مریستم­ ها یا اندام های هوایی دارای بیشترین رشد گیاه جدا شده و بر روی محیط های کشت مناسب کشت می شود و در ادامه گیاهچه های حاصل پس از تکثیر مقدماتی، توسط آزمایشگاه های مستقل مورد آزمون عاری از ویروس بودن قرار می گیرند. 

وی انجام آزمون ELISA و تکثیر گیاهچه های موجود در صورت عاری بودن آنها از هرنوع ویروس بر مبنای این آزمایش را دیگر مرحله این فرآیند بیان کرد.

وی ادامه داد: پس از این آزمایش با کشت گیاهچه های تکثیر شده در گلخانه­ های استاندارد، ریز­غده یا مینی­ تیوبر تولید می­ شود. 

محمدنیا بیان کرد: در پایان این فرآیند، ریزغده های حاصل مجدداً مورد آزمون عاری از ویروس قرار گرفته و در صورت مساعد بودن جواب، بعد از شکسته شدن خواب در اختیار تولیدکنندگان غده های بذری قرار خواهد گرفت. 

وی ایجاد اشتغال برای فارغ­ ا­لتحصیلان رشته کشاورزی، دستیابی به جدیدترین فناوری تولید غده های بذری عاری از ویروس سیب زمینی و کمک به خود­کفایی کشور و تامین نیازهای کشاورزان استان و منطقه در این زمینه و شناسایی­، تولید و معرفی ارقام جدید سیب­ زمینی متناسب با نیازهای منطقه را مهمترین اهداف حاصل شده در انجام این طرح بیان کرد. 

طرح تولید غده‏ های بذری عاری از ویروس سیب زمینی به شیوه کشت بافت توسط هسته کشاورزی پژوهشکده شهید اعتباری دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری دانشکده کشاورزی این دانشگاه و شرکت انبوه کشت اصفهان در راستای ترویج و تقویت روحیه کارآفرینی در مساحتی قریب به یکهزار و 500 متر مربع در دانشگاه صنعتی اصفهان اجرا شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا