بازی جوانمردانه میان سگ و گرگ

مطالعات قبلی حاکی از این بودند که سگ ها، بی عدالتی و نابرابری را حس می کنند و اگر یک سگ پس از انجام یک کار، پاداش قابل توجهی دریافت کند، حیوان دیگر این رفتار امتیازدهی را نوعی بی عدالتی قلمداد می کند.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که این مسأله ناشی از اهلی شدن سگ ها است و آنها، این حس نفرت از بی عدالتی را از انسان آموخته اند.

اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، گرگ ها نیز واکنش مشابهی نسبت به این رفتار امتیازدهی از خود بروز می دهند؛ بنابراین می توان حدس زد که این رفتار نشأت گرفته از جد مشترک باستانی این حیوانات است.

حس نفرت از بی عدالتی

محققان از دیرباز بر این باور بودند که "حس نفرت از بی عدالتی" نقش مهمی در تکامل همکاری میان انسان ها ایفا می کند؛ بویژه زمانی که افراد با شما بد رفتار کنند، شما به سرعت یاد می گیرد که ادامه کار با آنها را متوقف کنید.

در تحقیقات قبلی عنوان شده بود که این رفتار به صورت گسترده ای در میان پستاندارن غیر انسان نیز دیده می شود.

نتایج آزمایش های انجام شده در سال 2009 نشان دادند که سگ ها نیز از این حس نفرت از بی عدالتی برخوردار هستند و نتایج مطالعه اخیر، وجود این حس در گرگ ها را هم تأیید کرد.

(تصویر: BBC)

در این مطالعه که توسط محققان دانشگاه وین انجام شد، دو سگ در دو قفس مجاور هم مجهز به یک دستگاه زنگ اخبار قرار داده شدند. زمانی که هر دو سگ بوسیله پنجه خود بر روی زنگ فشار وارد می کردند، پاداش دریافت می کردند؛ اما گاهی اوقات تنها به یک سگ برای انجام این کار پاداش داده می شد. همین آزمایش با روش کاملا مشابه بر روی دو گرگ انجام شد.

نتایج بدست آمده نشان داد، زمانی که یک سگ یا گرگ پاداش دریافت می کرد و حیوان دیگر از دریافت پاداش محروم می شد، دیگر حاضر به ادامه آزمایش نبود.

جنیفر اسلر، از دانشکده دامپزشکی دانشگاه وین گفت: «زمانی که بی عدالتی افزایش پیدا می کند، حیوان از ادامه کار خودداری می کند. برای برخی از حیوانات، عکس العمل بسیار بسیار قوی بود؛ به عنوان مثال، یکی از گرگ ها پس از سومین باری که پاداش دریافت نکرد، از ادامه آزمایش خودداری کرد و بقدی ناامید شد که دستگاه زنگ اخبار را شکست.»

کشف این واقعیت – وجود همزمان رفتار نفرت از بی عدالتی در میان سگ ها و گرگ ها – این ایده که اهلی شدن سگ ها باعث بروز این رفتار در آنها شده است را به چالش می کشد.

در عین حال می توان گفت، احتمالا سگ ها و گرگ ها این رفتار را از جد مشترک باستانی خود به ارث برده اند.

نتایج این مطالعه در Current Biology منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: bbc

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا