سوخت هیدروژنی فضاپیماهای آینده در راه است

دیمیتری روگزین معاون نخست وزیر روسیه در گفتگو با خبرگزاری رسمی این کشور اعلام کرد سازمان فضائی روسیه در حال ساخت و توسعه موتورهای محرکه هیدروژنی برای استفاده در نسل آینده راکت های فضاپیمای موسوم به Angara-A5V است که امکان افزایش ظرفیت و دستیابی به سرعت بیشتر را در راکت های فضاپیمای فوق سنگین امکان پذیر می کند.

موتور هیدروژنی فوق الذکر در مرحله سوم پرتاب راکت های فضاپیما استفاده شده و توانائی جابه جائی و ظرفیت حمل راکت های فضا پیما و به طور خاص راکت های Angara-A5 را افزایش می دهد. به این ترتیب در نسل جدید راکت های ماهواره بر Angara-A5V  بالغ بر 37 تن وزن خواهند داشت که این موتورهای جدید محرکه، نقش مهمی در افزایش سرعت و قابلیت های مرحله سوم پرتاب راکت ها خواهند داشت.

وی در ادامه توضیحات خود افزود:«تصمیمات و اقدامات قانونی برای انجام پروژه فوق الذکر انجام شده و ما در حال ساخت راکت های فضاپیمای کلاس فوق سنگین هستیم. در این رابطه مجموعه R&D  فعالیت خود را آغاز کرده و هدف اصلی ما ساخت موتورهای هیدروژنی موسوم به on the RD-0150 hydrogen engine  است.»

بر این اساس، موتور هیدروژنی فوق الذکر در مرحله سوم پرتاب راکت های فضاپیما استفاده شده و توانائی جابه جائی و ظرفیت حمل راکت های فضا پیما و به طور خاص راکت های Angara-A5 را افزایش می دهد. به این ترتیب در نسل جدید راکت های ماهواره بر Angara-A5V  بالغ بر 37 تن وزن خواهند داشت که این موتورهای جدید محرکه، نقش مهمی در افزایش سرعت و قابلیت های مرحله سوم پرتاب راکت ها خواهند داشت.

به گفته این مقام ارشد دولت روسیه، راکت های فضاپیمای Angara-A5V در مقایسه با نمونه های پیشین خود، به واسطه تغییرات عمده در موتور و گنجایش و ظرفیت، در کلاس جدیدی طبقه بندی خواهند شد. اگر بخواهیم این راکت ها را با دنیای خودرو مقایسه کنیم، باید اذعان داشت که این راکت ها مشابه کامیون های باربری در مقایسه با خودروهای عادی خواهند بود.

پیش از این در اخبار از توجه و درخواست ویژه رئیس جمهور روسیه در زمینه توسعه قابلیت راکت های فضاپیما صحبت به میان آمده بود و چندی پیش ولادیمیر پوتین یک مامور ویژه را در سازمان فضائی روسیه مسئول پیشبرد فناوری های مرتبط با راکت های فضاپیما و طراحی موتورهای محرکه جدید برای استفاده در راکت های فوق سنگین منصوب کرده بود.

از سوی دیگر ایگور کوماروف، مدیر سازمان فضائی روسیه نیز پیش از این از طراحی و آغاز به کار مجموعه ای ویژه با هدف طراحی و ساخت راکت های فضاپیمای فوق سنگین در مرکز فضائی ووستوچنی خبر داده بود.  بر اساس برنامه ریزی های از پیش تعیین شده قرار است این مرکز فضائی ویژه راکت های فضاپیمای فوق سنگین، در سال 2030 میلادی ساخته شود.

در همین رابطه پیش بینی می شود راکت های فضاپیمای جدید Soyuz-5.1 که در کلاس متوسط قرار دارند در قالب این پروژه و توسط مجموعه Phoenix R&D ساخته شده و انتظار می رود این راکت، نخستین گام در طراحی راکت های فضاپیمای فوق سنگین محسوب شود. در نقشه و برنامه جامعی که در این رابطه تهیه شده است، پیش بینی شده راکت فضاپیمای Soyuz-5 در سال 2034 و راکت فوق سنگین جدید سازمان فضائی روسیه در سال 2035 از پایگاه فضائی ووستوچنی به ماموریت اعزام شوند.

 

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا