راه‌اندازی 20 قطب ملی در طول برنامه ششم

به گزارش سیناپرس، دکتر محمدرضا پورعابدی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه ما به دنبال ایجاد چند قطب ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم، عنوان کرد: به طور رسمی در طول برنامه ششم 20 قطب ملی، پنج قطب منطقه‌ای و دو قطب بین‌المللی راه‌اندازی خواهیم کرد که البته باید برنامه‌های  واحدها و مراکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در این زمینه مشخص شود.

وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در نظر دارد که در طول برنامه ششم مجموعه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی را در حوزه‌های پزشکی،‌ اجتماعی، علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و کشاورزی و منابع طبیعی تجمیع کند تا بتواند توانمندی‌های خود را در هر زمینه به صورت چند قطب راه‌اندازی کند. 

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اکنون جهاد دانشگاهی می‌تواند ادعا کند به عنوان یک قطب در زمینه‌ سلول‌های بنیادی محسوب می‌شود، ادامه داد: درحال حاضر جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه رویان به عنوان قطبی در این زمینه در سطح ملی و منطقه‌ای و حتی جهانی شناخته شده است. 

پورعابدی با اعلام اینکه بیشترین تمرکز ما در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی این است که بتوانیم دانش سلول‌های بنیادی را کاربردی کنیم و در بحث درمان از آن استفاده کنیم، ادامه داد: بیشترین همت پژوهشگاه رویان این است که بتواند با دانشی که به دست آمده، سلول‌ درمانی را در سطح کشور ترویج کند. 

وی اضافه کرد: اکنون پژوهشگران ما درحال تلاشند تا با همکاری ستاد اجرایی و بنیاد برتر  تمهیدات این جریان را به وجود آورند. همچنین بتوانند بیمارستانی را ایجاد کنند که بتوان در آن از روش‌های سلول‌ درمانی برای سلامت بیماران در حوزه‌های مرتبط با قلب، ضایعات استخوانی و پوست استفاده کرد.   

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: اکنون علاوه بر فعالیت پژوهشی که در مرز دانش در پژوهشگاه رویان شکل می‌گیرد، به دنبال ایجاد فناوری و تجاری کردن آن‌ها و ارتقای سلامت جامعه نیز هستیم که البته تحقیقات آن نیازمند سرمایه‌گذاری‌های زیادی است و امیدواریم مسؤولین کشور در این زمینه، جهاد دانشگاهی را یاری کنند تا بتوانیم این حوزه را توسعه دهیم.

پورعابدی افزود: امیدواریم در طول برنامه ششم همانند پژوهشگاه رویان در حوزه‌های فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم پایه نیز بتوانیم قطب‌هایی را در کشور مطرح کنیم و در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی آن‌ها را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی بیش از دو دهه گذشته این موضوع که در پزشکی اتفاق جدیدی رخ خواهد داد را رصد کرده و از دارو درمانی به سمت سلول‌ درمانی پیش رفته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه سلول‌های بنیادی شاخه جدیدی در پزشکی محسوب می‌شود، جهاد دانشگاهی در این زمینه فعالیت‌هایی را انجام داده و سعی کرده ضمن اینکه به عنوان یک دانش جدید آن را فرا می‌گیرد،  در مرز این دانش نیز قرار گرفته و بتواند آن را به عنوان یک فناوری در حوزه درمان و ارتقای سلامت جامعه به کار گیرد. اکنون موضوع سلول‌های بنیادی در شاخه‌های مختلف پزشکی دنبال می‌شود که یک نمونه آن در خراسان رضوی است. 

تجدید ساختار حوزه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی طی سال 96

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به مزین شدن امسال به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، افزود: جهاد دانشگاهی یکی از رسالت‌های عمده خود را پژوهش‌های کاربردی و  استفاده از آن‌ها برای حل معضلات و چالش‌های موجود در جامعه می‌داند و بیشترین تاکید ما در سال 96 نیز تجدید ساختار حوزه پژوهش و فناوری این سازمان است که بر مبنای تجمیع فعالیت‌های این سازمان است تا بتوانیم مسؤولیت‌های بزرگ ملی را بر عهده بگیریم.

پورعابدی خاطرنشان کرد: با توجه به تبیین برنامه توسعه ششم در جهاد دانشگاهی امیدواریم بتوانیم با منابعی که در اختیار داریم، اهدافی که در  برنامه توسعه پیش‌بینی کرده‌ایم را محقق سازیم.

وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی خراسان رضوی دومین کنگره سلول‌های بنیادی پزشکی بازساختی را در سطح بسیار بالایی برگزار کرد که نشان داد فعالیت‌های گزین مثل این همایش را می‌توان از تهران خارج کرد و امیدواریم طی سال‎های آینده نیز شاهد برگزاری این کنگره در سطوح بالاتری باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا