شناسائی کامل ترین فسیل دایناسور در ژاپن

اسکلت فسیل شده کامل یک دایناسور 8 متری در لایه های رسوبی دریائی در کشور ژاپن کشف شد که 72 میلیون سال پیشینه دارد. این فسیل در جزیره هوکایدو واقع در شمال کشور ژاپن به دست آمده است. به گفته پژوهشگران، این فسیل را می توان بزرگترین نمونه دایناسور کشف شده که اسکلت آن سالم باقی مانده است، در کشور ژاپن محسوب کرد.

عملیات حفاری و شناسائی این دایناسور منقار اردکی که از نوع دایناسورهای (Hadrosauridae) محسوب می شود؛ در منطقه هوبستو از شهر موکاوا قرار داشته و از سال 2013 میلادی آغاز شده بود. به گفته کارشناسان دانشگاه هوکایدو و موزه هوبستو در شهر موکاوا، این نمونه، سومین نمونه منحصر به فرد این خانواده از دایناسورها است که در لایه های رسوبی دریا کشف می شود.

این دایناسور منقار اردکی، از گونه دایناسورهای گیاهخوار بوده که در اواخر عصر کرتاسه و در فاصله 100 تا 66 میلیون سال پیش زندگی می کرده است. این دایناسور دارای پراکندگی محیطی زیادی بوده و توانسته است تا مناطق قطب جنوب، آمریکای شمالی و جنوبی و اوراسیا نفوذ کند.

گفتنی است تاکنون نمونه های فسیل شده این دایناسور در بخش هایی از مناطق فوق الذکر کشف شده بود اما این برای نخستین بار است که یک نمونه کامل این نوع از دایناسورهای خشکی زی در لایه های رسوبات دریا به دست می آید.

در سال 1936 میلادی فسیل های یک نمونه مشابه از این دایناسور در منطقه ساخالین (Sakhalin) کشف شده و توسط پرفسور تاکومی ناگائو از دانشگاه سلطنتی هوکایدو؛ (Nipponosaurus) نامیده شد. این تنها نمونه فسیل این دایناسور در مناطق مجاور دریا محسوب می شودو کشف اخیر را می توان سومین نمونه از این دایناسورها در شرایط خاص فوق محسوب کرد که اژدهای موکاوا (Mukawa dragon) نامیده شده و کامل ترین نمونه فسیل این دایناسور در جهان به شمار می رود.

در علم دیرینه شناسی به فسیل هایی که دستکم 50 درصد از استخوان های آن باقی مانده باشد، فسیل کامل گفته می شود. به این ترتیب اسکلت دایناسور فوق را می توان پس از دایناسوری به نام  Fukuivenator که یک دایناسور 2 و نیم متری گوشتخوار از اوایل دوره کرتاسه است (بین 145 تا 100 میلیون سال پیش )، دومین دایناسور کامل کشف شده در ژاپن محسوب کرد.

دو یوشیتسوگو کوبایاشی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی اعلام کرد: «ما در سال 2013 توانستیم بخشی از فسیل این دایناسور را کشف کنیم. در ادامه به این نتیجه رسیدیم که این محوطه باید به طور دقیقتری بررسی شده و پس از انجام مجموعه ای متعدد از حفاری ها، بیش از 50 درصد از استخوان های این جانور را به دست آورده و می توانیم ان را در گروه فسیل های کامل طبقه بندی کنیم.»

مطالعات آینده و بررسی و شناسائی و تمییز کردن فسیل ها می تواند پزوهشگران را در بررسی این موضوع که فسیل فوق متعلق به کدام گروه از دایناسورهای منقار اردکی است، یاری دهد.

منبع:  phys.org