کاوش جهان جدید در فضا

شعار هفته جهانی فضا در سال جاری، «کاوش جهان جدید در فضا (Exploring New Worlds in Space) » نامیده شده است.

انجمن هفته جهانی فضا هر سال شعاری را برای هفته جهانی انتخاب می‌کند تا بدین ترتیب محور فعالیت‌ها و رویدادهایی شود  که قرار است در این هفته ، یعنی روزهای ۴ تا ۱۰ اکتبر در سراسر جهان، صورت پذیرد. 

با توجه به شعار در نظر گرفته شده، مأموریت‌های اختر زیست‌شناسی همچون نیو هورایزن (اولین مأموریت ناسا به پلوتون و کمربند کویپر)، شاهکارهای مهندسی همچون فضاپیمای سرنشین‌دار و چندمنظوره اوریون ساخت شرکت لاکهید مارتین (اولین فضاپیمای ناسا که برای اکتشافات فضایی سرنشین‌دار و طولانی‌مدت در اعماق فضا طراحی شده است) مورد توجه قرار خواهند گرفت.

همچنین تلاش‌های فعالان جدید و برجسته در حوزه فضا همچون اسپیس‌ایکس (پروژه‌های درخشان فناوری فضایی که هدف آنها توانمندسازی بشر برای زندگی در سیارات دیگر همچون مریخ است) و دیگر سازمان‌هایی که چشم‌انداز آنها کاوش و استفاده از منابع فرازمینی همچون فلزات موجود در سیارک‌ها، آب روی سطح ماه و انرژی خورشیدی نامحدود موجود در مدار زمین است ، مورد توجه قرار خواهند گرفت.

کاوش و ماجراجویی، از اولین رقابت برای رسیدن به قطب جنوب و اولین پرواز تک نفره بر فراز اقیانوس اطلس گرفته تا افتتاح مسیر دریایی از اروپا به مشرق، همواره بخشی از ماهیت ما ساکنان زمین بوده‌ است.

مراسم هفته جهانی فضا ۲۰۱۷، موجب افزایش دانش و آگاهی بشر در زمینه مزایای فناوری فضایی و کاربردهای آن است . برگزاری این مراسم همچنین نشان خواهد داد که ظرفیت‌های کاوشی بشر بی‌پایان است و این‌که آسمان هرگز مانعی در مسیر شگفتی‌های اکتشافات بشر نیست.

در سال ۲۰۱۶، «سنجش از دور، توانمندسازی آینده» به‌عنوان شعار هفته جهانی فضا انتخاب شده بود تا نقش سنجش از دور از فضا در بهبود زندگی بشر مورد توجه قرار بگیرد. در این سال، بیش از ۲۷۰۰ رویداد در ۸۶ کشور جهان برگزار شد و بدین‌ترتیب سال ۲۰۱۶، بزرگ‌ترین جشن فضایی تاریخ شد که تاکنون برگزار شده است. اگرچه شکست این رکورد در سال ۲۰۱۷ چندان دور از ذهن نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا