مازاد ذخایر آب سنگین ایران از کشور خارج می‌شود

به نقل از رویترز، به گفته‌ی چند تن از مقامات «آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) ، تهران طبق توافق برجام – که میان ایران و شش قدرت جهانی منعقد شده است – در روز سه شنبه به این آژانس اطلاع داده است که به منظور اجتناب از نقضِ محدودیت تعیین شده بر میزان ذخایر آب سنگین، 20 تُن از ذخایر مازاد آب سنگین خود را به خارج از کشور ارسال می کند.

لازم به یادآوری است که بر اساس توافق برجام در سال 2015، تهران تنها مجاز به ذخیره‌ی 130 تُن آب سنگین است که از تاریخ ژانویه‌ی 2016 تا کنون میزان ذخایر آب سنگین آن بیشتر از دو برابر حد مجاز، شده است که به گفته‌ی یکی از مقامات حاضر در نشست آژانس بین‌المللی اتمی، 20 تُن از ذخایر آب سنگین ایران از این کشور خارج خواهد شد.

گفتنی است که مطابق معاهده‌ی برجام، ایران ملزم به فروش مازاد ذخایر آب سنگین خود، به خریداران خارجی است. در حال حاضر آمریکا و متحدان آن توافق کرده‌اند که این ذخیره‌ی مازاد برای فروش به یک خریدار خارجی، به کشور عمان ارسال شود.

 

سه تن از مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها به این مسأله اشاره کردند که پروژه‌ی انتقال محموله‌ی آب سنگین ایران به زودی آغاز خواهد شد. آن‌ها هیچ‌گونه اطلاعاتی مانند زمان انتقال، مکان و یا حتی خریدار محموله‌ی آب سنگین ایران را معرفی نکرده و نیز خواستند که نامشان فاش نشود.

 

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود که در روز جمعه منتشر شد، در راستای بررسی فعالیت هسته ای ایران، اعلام کرده است که میزان ذخیره‌ی آب سنگین تهران به ۱۲۸.۲ تُن رسیده است.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا