دستیابی محققان کشور به آنتی‌بادی‌های تشخیص ایدز

به گزارش سیناپرس به نقل از  ایسنا، یکی از شرکت‌های دانش بنیان کشور توانسته است با استفاده از فناوری بومی صنعت آزمایشگاهی در حوزه سلول‌های بنیادی را ارتقاء دهد.

حمید زرکش از محققان این طرح تولید آنتی‌بادی، مواد و کیت‌های آزمایشگاهی با فناوری بالا و هم‌کیفیت تولیدات جهانی را از مهمترین اهداف این شرکت نام برد و گفت: تولید مولکول‌های زیستی موسوم به آنتی‌بادی تولید اصلی و تخصصی ما بشمار می‌رود.

وی ادامه داد: تولید این مواد معمولا در خارج از کشور انجام می‌شود و تولید نوع خاصی از آن  به نام آنتی‌بادی‌های مونوکلونال که در حال حاضر از پرطرفدارترین مولکول‌هایی است که برای تشخیص و درمان بیماری‌هایی همچون سرطان و MS استفاده می‌شوند، عمدتا در انحصار شرکت‌های بزرگ غربی است.

وی اضافه کرد: ما با دست یافتن به فناوری ساخت آنتی‌بادی‌ مونوکلونال، توانسته‌ایم انواع گوناگونی از این آنتی‌بادی را تولید و عرضه کنیم و به عنوان نخستین شرکت ایرانی تولید کننده آنتی‌بادی مونوکلونال ضد CD4 انسانی در مقیاس تجاری در این مسیر گام برداریم.

زرکش با بیان اینکه آنتی بادی مونوکلونال ضد CD4 یکی از پر مصرف ترین آنتی بادی‌ها به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: این آنتی‌بادی دارای مصارف تشخیصی و تحقیقاتی درخصوص نقص ایمنی و بیماری ایدز است.

وی با اشاره به تولید تجهیزات آزمایشگاهی برای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور گفت: این شرکت همچنین در زمینه انجام و مشاوره پروژه‌های تحقیقاتی با سایر محققان و مؤسسات تحقیقاتی همکاری می‌کند.

این محقق با اشاره به تولید کیت‌ها و مواد تحقیقاتی مرتبط با تکنیک‌های فلوسیتومتری، وسترن بلاتینگ، کشت سلولی و غیره علاوه بر آنتی بادی گفت: هم‌اکنون 15 نفر از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری به‌ صورت نیمه‌ وقت و 5 نفر از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته زیست‌شناسی به‌ صورت تمام‌ وقت در این شرکت مشغول به فعالیت هستند.

وی به اهمیت بالای شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: فارغ‌التحصیلان و نخبگان در این کسب‌وکارها دانش خود را اجرایی کرده و به آن ارزش‌افزوده می‌دهند از جمله مؤسسات زیادی در اصفهان مشغول به فعالیت هستند که خوشبختانه توانسته‌اند میان صنعت و نخبگان علوم مختلف پیوند ایجاد کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا